Fobins struktur

Alla kanske inte känner till det men jag lider av en (eller ganska många faktiskt) fobi. Nuförtiden får man ju ofta denna diagnos när man ifrågasätter saker och motargument saknas hos dem som ställer diagnosen. En av alla mina fobier är ”religionsfobi” I denna blogg uttrycks den mest i underavdelningen ”islamofobi” (helt enkelt för att det är okontroversiellt att sparka på kristendomen som ligger ner redan) Det är tydligen så att man drabbas av en fobi när man har stor okunskap om någonting. Man är ”rädd för det okända” och känner då irrationella känslor mot objektet.

All okunskap jag har, har jag läst mig till i urkunderna. Men det har visat sig att fobi är en lömsk liten sjukdom, fobin uppträder nämligen även när man ”tolkar” på ett sätt som en del troende (eller när det gäller en viss religion även twittervänstern) väljer att inte tolka. Det finns i religioner tydligen en eller flera ”rätta” tolkningar och så finns det en ”fel” tolkning. Vad som är ”rätt” tolkning tycks styras av hur många som upplevs ”tolka” någonting på ett visst sätt.

Men ”fel” tolkning kan ibland vara ”rätt” tolkning också faktiskt. I alla falla om det är trosbröder som tolkar ”fel”. Även om de tolkar fel enligt de som tolkar rätt så anses det vara ett fobiskt angrepp på alla, oavsett tolkning, att ”attackera”  den ”felaktiga” tolkningen, för man ska ”visa respekt” mot religion oavsett hur ”fel” den är. Det är ju en religion för bövelen!

Slutsatsen är då att när man studerar någonting, när man skaffar sig kunskap, så gör man inte det egentligen, man skaffar tydligen bara ”okunskap” och det är detsamma som att inte veta någonting alls och därför utvecklar man en ”irrationell rädsla”  mot religionen och dess självupplevt rationella utövare.. Man skaffar sig ”fobi” genom att studera.

Klurigt det där…

Tur då att det finns självutnämda psykologer runt varje mediehörn som kan hjälpa oss att se hur sjuka vi är.

 

2 svar to “Fobins struktur”

  1. Pica pica Says:

    För flera år sedan insåg jag min okunskap vad gäller islam så jag försökte bilda mig genom att läsa Koranen. Det gick trögt och jag fann boken både tråkig, ologisk och motsägelsefull. En troende muslim förklarade då att jag måste ha en ”lärare” för att förstå – det hjälpte inte. Först kunde jag inte tro att någon högt utbildad muslim kunde ta detta på allvar idag. Sen förstod jag att varje muslim kunde plocka russinen ur Koranen som det passade för tillfället. Därför finns det så oändligt många tolkningar.

    Koranen är en bruksanvisning för allt i en människas liv inklusive lagar och politik. Denna bruksanvisning håller den rättrogne fullt sysselsatt med hur han/hon ska bete sig i alla situationer. Som min ex-muslimska väninna säger, hon arbetar och lever livet nu – som muslim hade hon inte tid.

    Sen har jag tittat lite på deras ”lärde” som är en sorts överklass som håller ordning på vanligt folk. De kan vara skrämmande, hotande, uppviglande – allt för att behålla sin makt. Vad gäller världsliga ting nekar de sig inget själva.
    Inte ens många unga fruar samtidigt som de har en stor skräck för att män och kvinnor ska älska varandra och smita ur nätet. Jag kan förstå att de behövdes förr då mycket få i deras länder kunde läsa – men nu? Hur kan en 30-årig man tro på den imam som nyss vid 55 års ålder tagit sig en 15-årig fjärde hustru, bär en Rolex och åker Mercedes samtidigt som han säger att den yngre mannen inte har råd än att gifta sig?

    Det har slagit mig att många av våra PK-politiker som vurmar för den islamska ideologin kanske aldrig har läst Koranen och saknar kunskap om vad de tillåter.

  2. Varg i Veum Says:

    Okunskapen hos diverse politiker om vad islam säger, här i Sverige är politikerna inte lika vulgära, men typ USA och England när Obama eller Cameron har TV-tal till nationen om islams upplevda förträffligheter, är mycket stor. De bara rapar upp vad deras PR-strateger sagt åt dem att säga om islam (det där om ”fredens religion” t.ex.)


Kommentera

