Hur det goda hatet kväver Sverige

Ivar Arpi, som förmodligen nuförtiden har förtjänat vänsterns dubbande av honom som ”högerextremist” eller åtminstone högerriddare av andra graden som ”fiskar i bruna vatten” eller annat infantilt trams som vänstern stigmatiserar alla som inte håller med deras förenklade problembeskrivningar, har skrivit en artikel i NEO om de godas hat och hur deras agerande framkallar sovjetliknande åsiktsklimat i samhället.

En annan journalist på en av Sveriges största nyhetsredaktioner som jag talar med är både rädd för att utsättas för drev och för att riskera sitt jobb, och vill därför vara anonym. Debattklimatet i den svenska offentligheten påverkar även hur nyhetsjournalistiken bedrivs, säger denne till mig.

– Jag känner mig tvingad att ta bort i mina reportage. Man måste ta bort jättemycket för att inte trigga vänsteretablissemanget. Tycker man inte exakt som den vänstern så brunmålas man. Jag är själv vänster, men dagens vänstervind gör mig orolig.

– Det har också gjort att jag själv inte orkar längre. En stor del av min nyfikenhet som journalist har försvunnit. Jag är livrädd för de reaktioner som Aftonbladets ledarsida och kultursida triggar.

Läs resten av artikeln om du är intresserad av annat än maktens narrativ

Kommentera

