Dekonstruktion och problematisering av ”rasismen”

Nu ska jag säga direkt att jag inte lyssnat på den rasifierade bruna kroppens radiotal till nationen, men har fått den beskriven för mig. Hon låter i programmet berätta om den rasism som hon upplevt.

Kanske dags att ta fram de kulturmarxistiska verktygen dekonstruktion och problematisering. Existerar den rasism som hon upplevt verkligen? Finns rasismen i verkligheten eller är det en individuell konstruktion, en social konstruktion som idag förstärks kraftigt av normen som är på modet idag, som gjorts för att ge en färdigpaketerad förklaringsmodell åt det hon upplever som konstigt och oförklarligt? Vad säger att den individuella upplevelsen är en mall som kan tillämpas på andra? Gäller den individuella tolkningen av verkligheten som en verklighet för andra än en själv? Är det så säkert att det hon upplevt är rasism i ordets egentliga bemärkelse? Är hon bara är ett tomt objekt som har en annan hudfärg och därför hatas och rasifieras? Är det så enkelt?

Ett svar to “Dekonstruktion och problematisering av ”rasismen””

  1. Pica pica Says:

    Nu blir jag förbannad. Programmet Sommar har jag slutat lyssna på för det är verkligen ingen underhållning i hängmattan.

    Den stackars illa behandlade damen klagar och gnäller och kör ner mitt Sverige i botten. Jag är innerligt trött på alla de invandrare som (märkligt ofta har ett bra jobb inom kulturen) använder sina liv till att spotta på det land där de fått en fristad, trodde jag. Men om nu Sverige är det sämsta landet varför bor de då här? Dessa klagande tyck-synd-om-mig personer har väl möjlighet att bo i ett bättre land? Det skulle säkert öka deras livsglädje att bo i t ex Iran.


Kommentera

