Propagandaskolan

Detta är en film som IDF har filmat. De påstår att de hittat en tunnel under en moské i tättbebyggt område. Bl.a. för dessa tunnlar bombar Israel. De påstår att dessa tunnlar och vapendepåer finns under eller i folks hem. Man kan med rätta ifrågasätta dessa bilder, likt man kan ifrågasätta Pallywoods då de visas i syftet att få förståelse för ens egna handlingar.

  • Hur vet vi att detta inte är filmat i en studio i Israel?
  • Hur vet vi att dessa ens är soldater och inte skådespelare?
  • Hur vet vi att det ens kommer från detta krig?
  • Vad är syftet med att visa detta?

Ja, man kan fråga en jäkla massa frågor. Men, bara för att man kan ställa en massa frågor, betyder det att det vi ser är lögn per automatik? Hur stor är sannolikheten att Hamas verkligen har dessa tunnlar och vapendepåer under de byggnader som Israel påstår? Vilken nytta skulle Hamas ha av att ha dem under eller i skolor, sjukhus och moskeer?

Hade det inte varit smartare att ha dem gömda ute i öknen i Gaza? Och skjuta alla raketer därifrån för att man vill göra sitt yttersta för att den egna oskyldiga befolkningen inte ska skadas av det de vet kommer att komma så fort de skickat iväg granater och missiler? Responen kommer inom några minuter då varje armé med självbevarelsedrift har radar som inom några sekunder lokaliserar mer eller mindre exakt varifrån missilen kommer. (Fanns redan på 80-talet då jag gjorde lumpen i artilleriet) Inte kan väl Hamas (som säger att de [palestinierna] älskar döden mer än ickemuslimska världen älskar livet) vilja, eller strunta i, att civilbefolkningen ska skadas?

Samtidigt kan man fråga sig vilken nytta Israel har av att bomba oskyldiga (påstått) medvetet. Att bomba oskyldiga för bombandet av oskyldigas skull.

Jag kan tänka mig några anledningar, som jag själv skulle använda förmodligen om jag var tillräckligt irrationellt förbannad.

  • Försöka skrämma civilbefolkningen så att de överger sitt stöd till Hamas.
  • Bomba oskyldiga för jag vet att jag inte kommer åt Hamas som gömmer sig i tunnlar (där oskyldiga inte gömmer sig av nån anlending för övrigt)
  • Reducera antalet palestinier så att de inte blir för många, att det blir minde framtida terrorister helt enkelt.
  • skrämma palestinier att ge upp sin dröm om ett israel som inte finns.
  • Hålla dem i fattigdom så att de inte har möjlighet att förverkliga sin dröm.
  • För att jag tycker det är kul att se palestinska barn dö

Men dessa motiv skulle jag naturligtvis försöka dölja då sånt inte ses med blida ögon av världssamfundet av någon anledning. Men, efter att ha dödat några tusen oskyldiga 3-åriga barn skulle jag, hur irrationell jag än skulle vara, förmodligen upptäcka att de där jävlarna inte ger upp hur mycket jag än dödar dem. Trots att jag bara gått i grundskola så har jag märkt att sådan terror aldrig i historien har gett de resultat man är ute efter. Hade jag gått i gymnasiet så hade jag kunnat räkna ut sånt innan jag ens började döda oskyldiga 8-åriga barn för att jag tycker att det är kul.

Vad har då Hamas för nytta av att oskyldiga dör? Tja, det är bara och följa med i gammelmedias nyhetsrapportering så ser du.

Man ska alltid ifrågasätta när man ser klipp på youtube eller när gammelmedia visar dessa youtubeklipp. Det må handla om palestinska döda 11-åriga barn eller om terroristtunnlar. Förmodligen är det väl lättare att verifiera döda palestinska barn än tunnlarna då Hamas har ju västerländska journalister inbäddade hos sig.

Likt jänkarna hade under irakkriget faktiskt, men då kritiserades det att journalisterna bara rapporterade det USA ville att de skulle se, de var inte fria. Men sånt gäller ju bara USA förstås antar jag. Journalister som är med israeliska soldater (om de ens finns?) är naturligtivis mindre fria att rapportera det de ser än Hamas inbäddade journalistarmé?

 

 

Kommentera

