Varför har känslor företräde i debatter här i Sverige?

De som hänger med i samhällsdebatten har kanske liksom jag noterat hur känslor dominerar före logiskt tänkande och vuxen diskussion. Varför är det så? Det har faktiskt inte alltid varit så här. Jag är såpass gammal att jag minns den tid då ideér kunde diskuteras ganska öppet utan att nån började studsa upp och ner pga av alla känslor han kände. Han kunde tygla sina känslor och se förbi dem. Ja, även vänstermänniskor faktiskt, tro det eller ej!

Richard Dawkins är inne på samma spår på sin blogg ” Are there emotional no-go areas where logic dare not show its face?”

Om nån ifrågasätter Förintelsen t.ex. Om någon ifrågasätter Israels bildande. Om någon ifrågasätter islam, gruppen muslimer och dess verkningar i världen idag. Om någon ifrågasätter logiken, eller snarare bristen på logik, i svensk invandringspolitik, ja det finns många områden som är minerade av känslor.

Det är intressant och fundera på hur det blivit så att irrationalitet fått ta överhanden. Jag försöker komma på nåt som jag själv blir känslosam över för att försöka förstå detta märkliga tillstånd.

funderar…….

funderar…….

…..kanske detta med pedofili och när pedofiler påstår att det inte alls är någonting konstigt med att en vuxen man har sex med ett barn. Att det inte är den sexuella kontakten mellan ett barn och en pedofil som är problemet, att det är samhällets reaktion på den som är det som får barn att må dåligt. Eller när zoofilier känner samma känslor fast med djur hundar, hästar, grisar, ja allt som har en vagina där en manspenis får plats i. (ja, det finns kvinnor som har denna böjelse också, bara det är ju intressant i sig egentligen ur ett feministiskt perspektiv)

När jag stöter på sånt känner jag känslor, men jag känner inte att det är fel att diskutera, att lyssna på vad pedofiler säger eller förbjuda dem att säga det, så jag vet inte om jag fullt ut kan föreställa mig vad en människa som styrs av sina känslor känner.

3 svar to “Varför har känslor företräde i debatter här i Sverige?”

  1. Osynlige Mannen Says:

    Hur mycket handlar det egentligen om känslor? Handlar det inte mer om att sakna rationella argument, alternativt att inte kunna formulera sina argument? Jag vet inte. Vad jag finner mer intressant är att känsloyttringar i debatt idag tillmäts någon som helst relevans, något som du mycket riktigt påpekar inte var fallet tidigare. Min hypotes är att det vuxit fram allt eftersom det har visat sig vara accepterat. Min association går till universitetsstudenter som på fullt allvar frågar om de kan slippa att deltaga i obligatoriska undervisningsmoment. Den strategin har förmodligen visat sig vara framgångsrik upprepade gånger i grund- och gymnasieskola, så varför inte på universitet? Jag uttrycker mig nog en smula vagt, men jag tror att det handlar om den kokta grodan. Det smyger sig på, och plötsligt när det gått långt över gränsen så undrar man vad som hände egentligen.

  2. Varg i Veum Says:

    Ja, kan vara så också, att man inte har förmågan att argumentera.

  3. Stenkvist Says:

    Nog dragit ren liknande slutsats själv.


Kommentera

