Konsten vs det nya

Jag skrev detta på Facebook, men jag tyckte att det var så jävla insiktsfullt att jag måste publicera det på bloggen också😉

Det är i sanning ett nederlag för konsten (att Dan Park blivit dömd), för livet i sig självt, själva essensen för konst. Det finns konst som jag ser som ”konst” men jag vill för mitt liv inte förkasta och förbjuda den konsten för att jag blir upprörd av den. Jag blev t.ex upprörd när nån arab gjorde en utställning med nån självmördare som seglade på ett hav av blod (0ch som israeliska ambassadörern förstörde). Jag anser att lesbiska, som den där fotografen Elisabeth Ohlsson, ska få häda svenska drottningen och kristendomens syn på homosexualitet. Anledningen till att Elisabetht inte ifrågasätter islams syn (för tydligen är den islamska synen på homosexualitet någonting ”svenskt” nuförtiden) är helt enkelt att hon vill fortsätta att leva. Hon, Elisabeth Ohlsson,  är som individ, som konstnär, alltför feg för att ifrågasätta det ”nya svenska” som islam innebär. Men trots att hon är för feg för att kallas konstnär, så anser jag inte att hon ska stigmatiseras och fördömas så som hon gjorts inom kristendomens kretsar.

Jag anser, på närmast kommunistiskt vis, att konsten ska vara fri från de sekundära åsikter och föreställningar som råder för tillfället. Jag påstår att det islamska intåget i det moderna samhället, är förkastligt. Jag anser att islams intåg i det för islam totalt främmande konceptet västerlandet är till skada för västerlandet och upplysningen, samma upplysning som såna som Korpernikus, Da Vinci och Luther kämpade för.

2 svar to “Konsten vs det nya”

  1. Pica pica Says:

    Förr sades det att det första som censurerades när en diktatur uppstod var konsten och dess utövare. Detsamma kan sägas om islam. Jag har inget emot muslimer (känner några bra) men kan inte förstå hur t ex Anjem Choudary kan prata om att det inte blir fred och harmoni förrän alla är rättrogna. Hur fanatiker kan vara stolta över en s k religion som är tvång. Inte personlig övertygelse utan tvång. T o m dödsstraff för att byta till en annan religion. De kan inte vara så säkra själva på att de har den ”rätta” tron om det krävs tvång.

  2. Argus Says:

    Det var ingen arab, det var Dror Feiler, israelisk (judisk) ”konstnär” som gör allt för att provocera det egna folket.


Kommentera

