Konspirationsvideo eller logik?

Som jag tidigare nämnt så är jag fascinerad av det som för tillfället kallas ”konspirationsteorier” (som ofta visar sig vara sanna när man ser dem med historiens retrospektiva kalla blick där de omedelbara känslorna sen länge är bortglömda)

Denna intressanta video kittlar min konspirationsnerv. Den handlar om Daesh (allmänt känd som Islamiska Staten) och en möjlig bakgrund till deras framgångar. Jag nämnde i nån kommentar på Facebook att de galna muslimerna i syrien/irak som hugger huvuden av folk, mest liknar serietidningsskurkar. Att de är lite väl lämpliga som ”the bad guy” alla hatar ju dom och bilden av dem flyter lite för lätt i de hjärnrännor som vi avsatt åt våra bilder av ärkeskurkar.

När jag sett denna korta video, som bland annat tar upp de uppenbart billiga försöken att motivera invasion av Irak, så göds mitt behov av konspirationsteorier En del av mig vill ge galna vänster- och högerextremer rätt i deras bild om ”den stora konspirationen” om hur lättmanipulerade vi är som massa. För om det är någonting jag lärt mig genom åren är att den stora massan är väldigt lätt att manipulera. Det är via den stora massan som vi styrs av högre makter. Varför? – För att det är så enkelt och för att styra en massa av individer. En massa av individer är lättare att styra än en individ då individen så lätt faller för grupptryck, det blir enklare att leva om man som individ anpassar sig till normen. Detta visste och vet alla makthavare. Det är därför de är makthavare.

Jag har inget svar på vad man ska göra. Jag vet bara att jag inte vill bli en Daesh eller dess motsvarighet Breivik. Man får hoppas att någon lyckas ta makten från makten genom att massan förses med information, med kunskap.

En analys som passar bra till denna video finns på bloggen ”peakenergi” som jag rekommenderar pga. dess välunderbyggd argumentation där irrationella känslor lyser med sin frånvaro.

4 svar to “Konspirationsvideo eller logik?”

  1. Svenssonsundran Says:

    Älskar konspirationer! (tyvärr är de många gånger sanna). Rekommenderar dig att kolla Zeitgeist om du inte redan gjort.
    Handlar om 9/11, centralbanker, krig, WW1,WW2, ekonomi, ”eliten” m,m.

    dokumentären etc kan du kolla här om du behagar.
    http://svenssonsundran.wordpress.com/2014/09/21/vi-maste-ha-en-forandring/

  2. Varg i Veum Says:

    Jotack, jag har sett Zeitgeist, den finns till och med på Netflix🙂 Såg just nu på nyheterna. Nu börjar ”tillverkandet av medgivande” på allvar för anfall på de galna muslimerna Islamska staten (Daesh) Obama ”vädjade” till världen och Löfven sa att Daesh ”måste stoppas”. Vi får se om det som av en händelse ”som man inte alls kunde förutse” utvidgas till att bomba Assads styrkor också. Gör det det så kommer jag förmodligen att tippa över och bli konspirationsteoristiker på heltid😉

    Min inställning är att omedelbart strypa stödet till alla sk ”rebeller” i Syrien och stödja Assad istället och låta honom förgöra kackerlackorna. Det är som att välja mellan cancer och ebola, men cancer kan man, idag i alla fall, kontrollera bättre.

  3. Varg i Veum Says:

    Vad som slog mig med Obamas tal i FN var att för första gången i muslimhistorien så uppmanade han den sk ”moderata muslimska världen” att ta större avstånd från sina trosbröder! Det är i sanning anmärkningsvärt och inte alls politiskt korrekt! Men antagligen kände han sig nödtvingad då man ser hur galningarna accepteras av sunni-befolkningarna i städerna som de invaderar. För att inte tala om det faktum hur i princip alla irakiska sunnimuslimer (som av någon anledning kallades ”soldater” skänkte bort sina vapen till bröderna när det hettade till)

  4. Pica pica Says:

    Obama har tassat länge på nattgammal is gentemot (eller för) muslimska länder. Han och polarn Cameron har ju gång på gång försäkrat att IS har inget med islam att göra för att smila in sig. Nu kanske han vill ha lite gensvar?


Kommentera

