Vi lever i den yttersta tiden! Jesus kommer!

När jag är ute på nätet och läser debatter om islam så är en standardkommentar från såna som inte vet någonting om vare sig bibeln eller koranen: ”Ja, men bibeln då?!” ibland drar de till med ”Ja, men korstågen då?!” som om de hade med någonting att göra när man synliggör vansinnigheterna i islam. Tydligen förtas all kritik av islam av det faktum att man i nästa andetag inte relativiesrar vansinnigheterna i islam med: ”Fast å andra sidan var ju de kristna likadana som muslimern för flera hundra år sen, så vi behöver inte prata om islam på samma sätt som kristendomen har pratats om i århundraden” Tydligen ska islam ”respekteras” mer än kristendomen och de kristna. Varför? Kan någon svara på det?

Nåja, för ”balansens” skull ska jag böja mig och göra ett inlägg om tramset inom kristendendomen också. Skillnaden är att kristendomen inte är ett hot mot civilisationen längre på samma sätt som islam tillåts vara. Kristna i gemen är skolade i den sekulära idén om att de visst får tro vad de vill, men det är en privatsak, precis som en penis. Detta är någonting som har varit utmärkande för en utvecklad civilisation och som nu störs av kulturer från medeltiden som försöker dra oss ett par hundra år bakåt i utvecklingen.

Här nedan är den Brittiska varianten av ”Debatt” som diskuterar jordens undergång enligt bibeln. En bunt med harmlösa stollar som man mest tycker synd om försöker berätta att vi lever i ”den yttersta tiden” enligt bibeln. Som bevis har de det faktum att det finns:

1. Krig

2. Fattigdom

3, Hunger

4. sjukdomar

5. Tsunamis

6. Orkaner, jordbävningar

7. Omoral

8.  att de kommer att bli hånade när de berättar ”sanningen”

Plus ett otal andra ”tecken” som jag inte orkar räkna upp. Men denna typen av människor väljer att ignorera fakta:

1. De senaste decennierna har det varit färre krig än någonsin i världshistorien.

2. Det finns färre fattiga och hungriga i världen än tidigare i världshistorien. Samma gäller sjukdomar och folk som dör i dem. Röda korset fanns inte då bibeln hittades på så man kan väl ursäkta deras trams med det…

4. Tsunamis och jordbävningar har alltid funnits, långt innan en människa ens såg dagens ljus och de är varken fler eller färre än förut, helt enkelt för att de ingår i den naturliga cykeln på jorden.

5. Orkaner påstås förekomma oftare, och då särskilt med större styrka. Detta sägs bero på den globala uppvärmningen.

6. Omoral, tja.. visst, men vad är ”omoral” idag jämfört med då? Jag har hört sägas att ”riktiga troende” sätter bibeln i en tidskontext så bara det faktum diskvalificerar påståenden om ”ökande omoral”

8. ?

Men det allra tydligaste beviset på att vi inte lever i någon sjuk fantasi där ”yttersta tiden” är på väg är att ”den yttersta tiden” har varat i mer än tre och halvt sekel. (Jag tror jehovas har haft tre eller fyra ”sista dagar” men alla de dagarna var precis som alla andra dagar. För att inte tala om alla andra domendagssekter genom historien)”De yttersta dagarna” startade i samma stund någon kom på att modifiera bl.a. Zoroastianismen till judendomen för 3500 år sen.

10 svar to “Vi lever i den yttersta tiden! Jesus kommer!”

  1. AMH Says:

    Tidens ände är inom räckhåll, jag trodde inte min generation skulle få uppleva det men tecknen är många och de är glasklara. Nu menar jag inte flum á la Nostradamus utan det är bara att läsa Johannes uppenbarelsebok och där göra sig sin bild av kommande Armageddon.

    Floder har färgats röda (En slags korall), Det har regnat rött (Saharasand), Bolmört har hänt (Tjernobyl betyder Bolmört), den babyloniska skökan har ridit solen. Nu återstår det att se vart den sista striden ska stå, men det behöver man ju knappast forska i för att begripa. IS/ISIS vs. Amerikansk allians kommer göra så att taktiska kärnvapen kommer sättas in och detta kommer leda till en enorm urspårning och länder som Ryssland, Kina och Nordkorea reagerar (Öst mot Väst) och det ödesdigra blir när Israel till slut tröttnar och väljer att bomba Iran med kärnvapen (Edens lustgård blir skådeplats för både början och slutet) så man kan säga att det hela slutar med en bang.

    Det är många kristna som tror på denna domedagsteori – Jag är troende kristen och ser framtiden glasklar. Muhammed var Antikrist och Allah/Islam är Satan och tyder man ordet ISIS på arabiska så betyder det vilddjur eller vild ande.

    Sen står det fritt för alla att göra sin tolkning. ”Mitt namn är Legion – Ty vi är många” : Johannes evangeliet.

    AMH

  2. Pica pica Says:

    Jag har läst bibeln och jag har läst Koranen. Men jag har aldrig letat efter tecken eller underförstådda tecken på jordens undergång. Jag är medveten om att vi bara är ett litet sandkorn i Universum och att vi kan vara borta i morgon eller om tiotusen år. Men att jag lilla människa på detta lilla sandkorn ska kunna räkna ut när det sker vore väl förmätet?

    Däremot har det alltid funnits smartare personer s k ”nutcases” som inte låter sig nedslås utan bildar domedagsrörelser i parti och minut. Jag tror också att de gjort detta med olika drivkrafter som t ex ekonomiskt oberoende, makt eller bara förvirring.

  3. Varg i Veum Says:

    Pica pica. Jag kan meddela att jag i min förvirrade ungdom har varit både kristen (och även sedermera kommunist, vilket förmodligen är orsaken till min religions- och kommunist ”-fobi”🙂 ). Jag trodde på fullt allvar att under min livsstid skulle slutet för människan komma och pingstkyrkan bekräftade det på ett sätt som gjorde att jag kände mig trygg. Jag ville försäkra mig om att vara på den vinnande sidan, vem vill hamna i helvetet liksom?

    Folk som på allvar tror på och agerar utefter föreställningen att slutet är nära tror jag agerar efter kända psykologiska mönster, man skulle kanske kunna kalla det en slags ångest. Det bara yttrar sig annorlunda. Man finner en tröst i att ”veta”. Det är en tröst att någon annan kan tala om för en vad som är meningen med det hemska livet. Någon som kan tala om för en hur man ska dra linjen mellan punkterna som är förvirrande.

    Människan är i grunden ett flockdjur och vill bli lett och det finns alltid folk som mer eller mindre medvetet parasiterar på denna önskan. Ledarna i sekter behöver nödvändigtvis inte från början vara ute efter att förgöra gruppen med föreställningar om slutet. Jag tror att det är en process där gruppen lägger stor makt i händerna på ledaren genom sin osäkerhet på sig själva och det hemska, till synes meningslösa livet som de inte har förmågan att ensamma förlika sig med, och att denna makt till slut får dem att flippa över i megalomani. Alla är inte kompetenta nog att vara ledare och då är det lätt hänt. Ledarna som styr dylika grupper är i grunden lika besvikna över att de inte funnit en mening med livet som lärjungarna. De skapar sin föreställning om verkligheten tillsammans kan man säga. Gruppen skapar ledaren. Det är det som är människans förbannelse, samtidigt som det är det som gjort människan framgånsrik, att hon är ett flockdjur.

  4. Pica pica Says:

    Jag har alltid varit en sökare och varit nyfiken på olika religioner eller livsåskådningar. Som tonåring blev jag en kväll inbjuden till Pingstkyrkan i någon slags mission att få in yngre medlemmar. När jag och mina vänner gick ut högg de mig och drog med mig ner i källaren för att frälsa mig. Det fick mig att reagera för de sa att det tar högst 5 minuter. Jag tyckte att det borde vara lite mer tidskrävande att frälsa mig än 5 minuter.

    Min teori, en gång framkastad i en diskussion med en muslim, var att det bara finns en Gud, en skapare. Att det sen har vuxit fram så många olika religioner har att göra med det stora geografiska avstånden, olika kulturer och hur snabbt de olika samhällena har utvecklats och i vilken riktning. Ja, sa han, du kanske har rätt om du förstår att den guden heter Allah!

    Den existentiella ångesten har nog drabbat alla av oss. En del finner tröst i sin tro, en del söker vidare, en del behöver ingen religion. Jag är glad med de som funnit sin väg och respekterar deras val. Många länder som Sverige till Australien har valt att separera staten och kyrkan/religionen och det tycker jag är helt rätt. Därför ser jag med förvåning och förskräckelse över ”förståelsen” med muslimska krav i vårt land. Jag vill inte bli utsatt för islamsk propaganda i mitt hemland för att vi öppnat vårt land för flyktingar från krig i deras hemländer. Jag vill inte se en niqabklädd kvinna ta hand om svenska småbarn. Jag vill inte vakna upp att ett ylande från en minaret där en man skriker ut den muslimska trosbekännelsen. Jag vill inte att vi ska glömma vårt djurskydd och tillåta vidrigt djurplågeri.

    Vill de bo och leva i Sverige får de utöva sin religion i det privata och inte i det offentliga livet.

  5. Nils Says:

    Läsvärda artiklar!

    http://experimentlandet.blogg.se/2014/september/sionisternas-och-kabbalisternas-makt-i-sverige.html
    http://experimentlandet.blogg.se/2014/september/patologisk-godhet-i-darhuset-sverige.html

  6. Varg i Veum Says:

    Mja, Nils jag fann inte dem särskilt läsvärda, de använder ju en saga som källa. Det går liksom inte att diskutera med mig om man använder bibeln som källa men samtidigt förkastar alla andra källor som är minst lika ”trovärdiga” det blir en ganska meningslös diskussion.

  7. Varg i Veum Says:

    AMH. Hur kan du förkasta Nostradamus och kalla det ”flum”? Varför skulle inte det vara lika sant som bibeln eller andra uppenbarelser? Du vet väl att Nostradamus var djupt troende kristen och ansåg att detta var syner från gud? Vad gör hans syner mindre värda än andra kristna som påstått sig haft dem? Förkastar du den heliga Birgittas syner? Förkastar du Heseikel och uppenbarelseboken? Är de ”flum” också?

  8. AMH Says:

    Naturligtvis inte, jag uttryckte mig liteslarvigt där. Men Nostradamus ansågs av kyrkan vara en kättare och en sinnesförvirrad spåman. Jag har läst Nostradamus profetier och inte är det mycket man kan tyda glasklart, han uttrycker och beskriver händelser så att de går att passa in på de flesta och det var det jag menade med att han var lite ”gipsy”. Det antogs också att han led av en hjärntumör och att det var den som gjorde att han fick hallucinationer, liikaså fanns det rykten (enligt en Agrippa) att han konumerade hallucinogena svampar och växter och det ansågs av kyrkan vara rena häxkonsterna. Att han undgick att brännas på bål, det är en gåta. Jean d´Arc fick också syner och visioner men hennes öde vet vi ju. Men hans profetior ska inte läsas med svensk översättning då många ord och hela meningar faller bort i grammatiken. Det är som bibeln, det ska vara den engelska bibeln, King James’ bibel tror jag den heter, som är mest genuin. Mycket av skrifterna togs helt sonika bort av bla. Gustav Wasa för att ”passa” bättre och det finns mycket som egentligen ska vara med i både gamla och nya testamentet. Quamran-rullarna som antas vara Jesus egna evangelium är en samling och det finns flera andra. Katolska kyrkan censurerade hej vilt för att passa deras syften bättre och där fanns ingen plats för någon Jesus och icke heller ett evangelium skrivet av honom. Jesus gillade inte tempel och kyrkor utan ska ha sagt att det är ute i det fria rummet man ska predika, man ska ine sitta i trånga rum och predika eller be. Det var en av de saker som inte katolska kyrkan och påven senare sägs ha accepterat då de byggt upp enorma rikedomar med fastigheter och så. Men det är annan historia//AMH

  9. Peter Says:

    Den stora skillnaden mellan kristendom och islam hittar man i Biblen
    Matteus evangelium 7:12 ”Därför, allt vad ni vill att människorna skall göra er, det skall ni också göra dem……..”

  10. Varg i Veum Says:

    Ja Peter, oavsett vad jag spyr om religion så går det inte komma ifrån att Islam i sig är en våldsreligion jämfört med kristendomen. Skitsamma vad som står i gamla testamentet då det är uppenbart att Jesus lära gick helt emot den, till skillnad från den där mohammeds som valde att bejaka våldet i religionen han snyltade på.


Kommentera

