Håll sektfasonerna borta från det sociala livet

Läs en bra reflektion över tillståndet i Sverige.
Själv har jag inte råkat ut för sektbeteendet i min bekantskapskrets. Jag är dock inte lika brutalt rättfram med mina åsikter IRL då jag vet hur irrationella såna som påstår sig vara ”antirasister” blir, det blir aldrig någon diskussion uppstår utan man får fäktas med folks djupdykning i känsloträsket oftast.

Ilan Sadé

Det har nu hänt flera gånger att jag genom e-post eller vid samtal har fått inblickar i någonting som tycks vara ett växande socialt problem: svenskar är ängsliga för att tala politik med sina närmaste släktingar och vänner. Politik har visserligen alltid kunnat så split bland människor som saknar distans till frågan om hur staten bör styras – i synnerhet när den politiska övertygelsen har en totalitär tendens och spiller över på varje vardaglig tanke och handling. Nu tycks det dock spridas en oro bland balanserade människor, vilka inte har bett om att få bli medlemmar i någon som helst sekt, att politiska diskussioner med nära och kära kan sluta med uppsagda bekantskaper. Som varje läsare av denna blogg förstår, är det inte vilka frågor som helst som har potential att gå ut över relationer, utan det är förstås främst den brännheta invandrings- och integrationsfrågan som ger upphov till oron…

View original post 303 fler ord

Kommentera

