Muslimer värda att respektera

Här är en film som det oberoende VICE gjort om kurderna i norra Syrien. Någonting jag inte förstått med dem är att trots att de är muslimer så kämpar de för en egen – sekulär – stat. Om de med sekulär menar det normala – att religionskiten inte ska styra samhället, så är de som folk värda all respekt i mina ögon. Det är folk som Özz Nujen och Kurdo Baksi som gett mig bilden av kurder (jo, jag vet, det är fördomsfullt, man ska inte låta några enstaka bisarra rötägg tala för alla andra, men jag erkänner att jag inte känt till mycket om kurder) Visade sig att folket kurder inte alls liknar de där två. Till skillnad från de flesta andra i MENA så har kurderna organiserat sig. De har i norra irak och syrien skapat samhällen som fungerar, jag misstänker starkt att det beror på att de satsar på en stat fri från religion, i styrelseskicket i alla fall.

Det verkar som de övergett(?) sin terror mot oskyldiga och de nu slåss hedervärt för sin egen stat. Först när man har kämpat för den kan man uppskatta och ta hand om den.  Det är såna människor som förtjänar respekt i mina ögon.

Kommentera

