Vad är hat egentligen?

Apropå en gammal goding.

Vad skiljer en hatare från en annan, egentligen?  Hat finns i många former. Det finns rasister, det finns sk ”islamofober” det finns antirasister, det finns islamister som IS, det finns kommunister och anarkister och så finns det hatfeminister. Men poängen är att allt handlar om hat mot någonting. Enda skillnaden är objektet för hatet. Tar man bort objektet så är alla individerna utbytbara och man skulle inte se skillnad på dem oavsett vilken grupp man flyttade dem till. Allt handlar om vilken kontext hataren befinner sig i. Det formar objektet för hatet. I grunden handlar allt deras hat om hat. Strukturen hos hatande individer är hatet i sig.

3 svar to “Vad är hat egentligen?”

  1. Pica pica Says:

    ”Hat” är ett av de nya modeorden liksom kränkt. För inte så länge sedan användes aldrig de orden. Man gick inte omkring och sa att man hatade honom/henne och kände sig kränkt. Hat var ett så pass starkt ord som man sällan hade användning för i dess rätta betydelse.

    Jag kommer ihåg när jag använde det på en person som gjort mig illa (var bara barn då). Sen kom jag på att jag ville använda min energi till bättre saker än att hata.

    Är ”hat” måhända något vi fått med mångkulturen? Har ordet samma betydelse idag?

  2. Varg i Veum Says:

    Nej, förr i tiden betydde hat just hat. Idag är allt som går emot normen hat. Har du en negativ åsikt om massinvandringspolitiken, ja då ”hatar” du. Har du en negativ åsikt om vissa sorters invandrare så ”hatar” du. Lustigt nog hatar du ingenting när du står i en mob och skriker hatfulla okvädningsord mot människor med annan åsikt och kastar saker på dem, spottar på dem. Då är du ”medmänsklig”.

    Ja, det har kommit med det mångkulturella experimentet, men jag skulle inte vilja skylla invandrare för det, detta är ett vänsterfenomen i grunden.

  3. Argus Says:

    Mitt eget hat gentemot dem som förstör landet är oändligt stort. Planerar jag då att ta dem av daga? Nej, av flera orsaker. Först av praktiska skäl, de är som en hydra, hugger man av ett huvud kommer där två istället. Vad jag istället önskar dem är ett långt liv i deras idealsamhälle. Eftersom jag inte vill ha det i Sverige kan vi istället skicka dem till det område som behärskas av IS. Eller för den delen till ett äldreboende som drivs av Carema Care.


Kommentera

