Kanske finns det hopp för muslimerna?

Intressant självreflektion. Ett bevis på att det finns progressiva tänkare (ähum, men jämförelsevis i alla falla) inom den muslimska umman. En Imam i Kuwait har ett och annat och säga om arabernas arbetsmoral. Han frågar sig varför araber (vilket i realiteten blir muslimer) inte producerar någonting. Varför de utvecklingsmässigt ligger så långt efter den civiliserade världen.

Han undrar till och med varför zionisterna lyckas få öknen att bli grön trots att de är så få. Han berättar till och med att den där muhammed sagt att man ska vara professionell (förvisso handlade det om när muslimer ska döda folk, men ändå)

Mitt tips är att den största delen av muslimerna ägnar alldeles för mycket tid åt att tänka på nästa liv som ska bli så mycket bättre, och klaga på omständigheterna, istället för att arbeta och utvecklas. Tycks vara så att den kontext de skapat och lever i inte uppmuntrar till utveckling. Vi får hoppas att muslimerna tar till sig vad denna mycket ovanliga imamen säger. Eller, jag vet inte huruvida han är ovanlig, men uppenbart är att det inte är många som lyssnar på imamer som denna.

Publicerat i kontrarasism. Etiketter: . 2 Comments »

2 svar to “Kanske finns det hopp för muslimerna?”

  1. Ratatosk Says:

    Klippet är inte färskt, men det är bra.
    Din förmodan i sista stycket är rätt intressant, för den liknar ett resonemang som jag hörde om ortodox respektive reformert kristendom. I den ortodoxa är paradiset här och nu, så tar man inte till vara på tillfället, och njuter av tillvaron, går man miste om guds härlighet. I den reformerta finns däremot både helvetet och paradiset i livet efter detta. En konsekvens därav är att onda gärningar alltid straffar sig, samt att det är värt att uthärda svårigheter, för man får alltid sin belöning. Om det nu är dessa filosofiska resonemang som ligger bakom att länder med ortodox kristendom har halkat efter dem med reformert, vad gäller välstånd och utveckling, vet jag inte säkert. Korrelationen är dock väldigt god. Om det verkligen skulle vara förklaringen, finner jag det emellertid synnerligen förvånande att den muslimska världen inte följer med i samma resonemang, utan i stället i något slags defaitistisk anda ger upp alla egna initiativ, och i de extremaste fallen skyller sina problem på andra. Har vi tur, är de här ”extremaste fallen” färre i antal än de som likt Yusuf Al Qaradawi i klippet ovan inser att man faktiskt måste göra något själv, och ta ansvar för den egna tillvaron.

  2. Varg i Veum Says:

    Jag såg en intressant dokumentärserie om hur religionen kristendomen till mångt och mycket stått bakom den västliga utvecklingen. och att den moral, inte minst arbetsmoral, som följt kristendomens utveckling är på tillbakagång och det är därför väst är på tillbakagång. Sakta, men säkert. Jag tycker att det låg mycket i vad serien förmedlade, den förklarade logiken bakom. (Jag kan för mitt liv inte komma på vad serien från BBC hette, men den gick i SVT förra året om jag inte minns fel)

    Brasklapp

    En del läsare kanske nu lyfter ett ögonbryn över att en religionsfobiker som jag kan ”hylla” en religions bidrag till mänskligheten, men tro det eller ej; inte sällan kan jag faktiskt se saker och ting ur andra vinklar ;). Håll i er nur:

    Jag anser t.ex. att enstaka människor och makthavare inom islam (tvångskonverterade eller inte kan ju diskuteras) bidrog till mänsklig utveckling också, men inte på långa vägar på det tillrättalagda sätt som islamofiler och fanatiska muslimer hävdar.


Kommentera

