Den om att man skulle förlora föreställningar om sig själv om man anpassar sig

”Assimilation”

Detta ord är som ett rött skynke för vänstern. Deras föreställning består av att man som invandrare skulle förlora sin identiet om man anpassar sig till den nya omgivning man hamnat i. Ordet ”assimilation” och dess betydelse enligt Wikipedia, handlar om att om man som individ anpassar sig till det rådande för att smälta in i den nya gemenskapen så förlorar man sin (insert vanlig föreställning om: somaliskhet, muslimskhet, afrikanskhet, mellanösternhet eller vad nu för -het man inbillar sig vara)

Om man läst min blogg så har man förstått att jag är från finsktalande Finland och kom hit på 70-talet. Jag var en ”dom” i vänsterns föreställning om ”vi och dom”.

Jag kan lugnt säga att visst utsattes man för vad som idag kallas för ”rasism” Man sågs som någonting annorlunda och ibland var man ”utanför” gemenskapen. Man var en främling. Jag minns hur en del svenskar ansåg att jag skulle åka tillbaka till mitt land och dricka koskenkorva. Jag minns hur knivar och sprit alltid kom på tal bland kompisarna när man ville förklena mig och mitt ursprung. Jag minns hur en landsman och jag slogs i en situation som inte alls var så långt ifrån scenen i Tarrantinos film ”Django” där Di Caprios karaktär har två svarta som slåss.

Jag minns ”rasismen”.

Det som skiljer idag är etniska svenskars inställning. I alla fall de etniska svenskar som skriker högst… Jag, och de flesta andra finnar jag pratat med, ansåg inte det vara någonting märkvärdigt. Vi blev ”assimilerade” men inte fan sålde vi våran själ för det! Vi förlorade inte någon föreställd identitet som vissa stollar hävdar att man förlorar om man anpassar sig till rådande kontext. Det är dags att vissa etniska svenskar tar sig ur de bisarra föreställningarna om att man förlorar föreställningar om sig själv och sitt ursprung genom att anpassa sig till nya situationer.

7 svar to “Den om att man skulle förlora föreställningar om sig själv om man anpassar sig”

  1. Peter L Says:

    Jag bor nu på Nya Zeeland och här är det som du beskriver. Alla här är någonting annat än Nya Zeeländare, de är Maori (ursprungsbefolkningen), skottar, irländare, kineser, holländare osv. De talar alla stolt om sitt ursprung och trots att de levt här i 3,4,5 generationer är de fortfarande skottar osv. Mitt i allt detta är de mest av allt Nya Zeeländare, motsägelsefullt, nej inte ett dugg, det visar stoltheten i både bakgrunden och nutiden. Det är lätt att bli lyrisk över samhället här när man besöker Sverige.

  2. norrmannen65 Says:

    Mycket bra skrivet.

  3. Varg i Veum Says:

    Intressant Peter L. Jag har nu bara erfarenhet av Sverige som invandrare så det är intressant och höra att Sverige inte är universums medelpunkt. Att alla inte är som de svenskar som skriker högst här i Sverige. Det blir tyvärr så att man blir hemmablind och tror att tramset är mer utbrett än det verkligen är. Jag skulle vilja flytta till Nya Zeeland eller Australien, men tyvärr har jag ingenting att erbjuda dem (dvs jag vet inte hur jag skulle försörja mig där då jag inte har några avancerade kunskaper att bidra med och jag vill inte ligga till last) för att atmosfären i Sverige är verkligen kvävande.

  4. Varg i Veum Says:

    Tack norrmannen65. Jag har länge funderat på varför det blivit som det blivit med invandringen. Historiskt sett har invandringen fungerat tack vare att människor, individerna, har integrerat sig själva. Man har gett och man har tagit. Man har anpassat sig. Att anpassningen, eller integrationen, har fungerat genom mänsklighetens historia fram till för några decennier sen måste bero på att makten i sin hybris gett sig fan på att de kan forma människor efter teoretiska modeller. Det är någonting sovjetiskt över invandringspolitikens essens i Sverige.

  5. Kalle Says:

    Visst kan och bör man vara stolt över sitt ursprung men väljer man att leva i ett annat land så känns det lika naturligt att assimilera sig. Det är just där som de flesta från MÖ stannar upp. De kan inte assimilera sig i Sverige och följderna känner vi. Utanförskap, kriminalitet och arbetslöshet.
    Det är ju onödigt och det krävs inte mycket .Ingen begär av den muslim att hen skall älska bruna böner med fläsk men något måste väl gå att acceptera.

  6. Pica pica Says:

    Redan innan hon blev partiledare sade Anna Kinberg Batra att hon inte såg några problem med massinvandringen. Integrationen hade vi till viss del misslyckats med så detta skulle hon ta tag i. Jag har fortfarande inte sett några förslag!?

    Som utlandssvenska hade jag inga problem med det land som erbjöd mig arbete och vidgade vyer. Kände mig inte alls ”kränkt” även om jag fick lägre lön än de inhemska. Visst behöll jag min identitet som svensk och lipade när jag lyckades få till en Janssons frestelse.

  7. Varg i Veum Says:

    Det som är den sk ”utmaningen” (eufemism för enorma jävla problem) är hur såna som hon föreställer sig att ”integrationen” ska gå till när man fortsätter att pumpa in MENA-invandrare till fattigdom. De är som körda från början och får aldrig en chans tack vare regeringarnas vansinniga massinvandringspolitik som förvisso ger dem en gloria att flasha för svansen men direkt motverkar deras påstådda önskan om bättre integration.


Kommentera

