Nej, expressen, jag tänker inte stänga av reklamblockaren

ingen reklam

reklam

Expressen har börjat med att detektera reklamblockerare och vädjar att man ska stänga av den för att då kan de lova ”ännu bättre” nyheter. Nu var det flera år sen jag surfade utan reklamblockerare (*Adguard för min del) så jag vet faktiskt inte hur det ser ut idag. Så jag stängde av den i 30 sekunder. Då blaffar det upp en popup i ansiktet på en som man måste klicka bort för att kunna fortsätta. I bakgrunden ligger banners som rör sig hysteriskt. Nä tack, jag får en mycket skönare upplevelse med en reklamblockerare. För övrigt så tvivlar jag på att era nyheter kommer att bli ”bättre”. Eller menar ni att ni inte är objektiva för att folk använder reklamblockerare?

*Adguard finns som gratis tillägg till Chrome och Firefox. Själv föredrar jag den köpta varianten då den verkar vara mer ”set and forget”. Ett annat sätt är att ändra hostsfilen i windows så att reklamservrarna stoppas redan där. Då kan jag rekommendera hostsman.

2 svar to “Nej, expressen, jag tänker inte stänga av reklamblockaren”

  1. JohanIII Says:

    AdBlockPlus är set-and-forget som gratis redan. Ska dock kolla Adguard.
    Men sajter kan avläsa mycket om de (och deras reklamleverantörssajter) får köra program i din dator. Scripts.
    Finns också ett antal andra sätt att spåra oss användare på.
    Sen är det skönt när det inte poppar upp, blinkar och har sig. Blir också omgående vindögd när jag stänger av allt.

    Här finns addons mot det mesta:
    My Security Addons Suite by johanponken @ Mozilla FF Addons
    Plus HTTPS Everywhere

    Apropå Expressen och dylika, så kallade blaskor, använd unvis.it.

  2. Varg i Veum Says:

    Jag har använt Adblockplus, men för mig tog den inte bort allt. Man kunde förvisso senare göra regler när man upptäckte reklam och annat jag inte ville ha, men jag upplever att med betalvarianten av Adguard behöver jag inte bry mig om sånt längre.

    Men visst funkar Adblock plus (eller varianter av den) också. Är man orolig för spårning så finns ett annat gratistillägg är Ghostery som förhindrar många spårningsförsök, men även blockar annonser.


Kommentera

