De dövas ”nationalism”

Läser en artikel i DN om hur ”stolta” döva är för att de inte hör. Det är en identitet att vara döv. De har till och med en egen ”kultur” som man måste vara döv för att förstå. Eller som man säger i artikeln:

– Att dela en kultur är allt det där som inte måste förklaras: ”jag vet att du vet att jag vet”.

Det pratas mycket ”vi och dom” inom dövvärlden kan man konstatera. Intressant också att notera hur lite (=inte alls) exkluderingen av alla ickedöva problematiseras av reportern. Ponera om det varit en Sverigedemokrat som intervjuats. Då hade frågor som dessa kommit:

”Vad är dövhet”? Kan en ickedöv tillhöra dövkulturen om hon identifierar sig med den?” eller ”vad säger att man måste kunna [tecken] språket för att vara med i gemenskapen med döva?”

Själv tycker jag att de ska få vara lika stolta över sin särart som etniska svenskar som delar en kultur där de kan känna gemenskap enligt principen ”att dela en kultur är allt det där som inte måste förklaras: ”jag vet att du vet att jag vet”

Kommentera

