Muslim utmanar en annan muslim om haditherna…

Jag har på Facebook kommit i kontakt med några som jag i brist på bättre kallar ”koranister” de själva kallar sig muslimer och har inget namn så som shia och sunni-grupperna har, vad jag förstår. Så det är endast i särskiljande syfte som jag använder detta hittepåord.

Det finns tydligen en variant av islam som förkastar det här med haditherna, att det inte är ”rikitg” islam att följa det som står där. Den enda sanningen finns i koranen enligt dem. Detta är en helt ny erfarenhet för mig för jag har, precis som majoriteten av muslimerna, trott att haditherna är en viktig del av islam. Att de är i paritet med koranen i viktighet.

Jag har ju länge efterlyst en debatt mellan islamisters lärda och ”normala” lärda om koranen och haditherna för att förstå varför de har så till synes diametralt motsatt syn på islam, men ändå erkänner varandra som muslimer. Det har jag nu inte lyckats hitta trots att jag gödslat med frågan överallt där jag stött på muslimer. Men detta är en bit på väg. Edip Yuksel är då en ”koranist” (det är han som är normalt klädd) som pratar med sunnis om haditherna där han kommer åt och filmar det. Än så länge lever han vad jag förstår😛 Men vi får se hur det går om hans rörelse sprider sig till muslimska länder och de börjar ifrågasätta sunni-islam öppet.. (om det inte händer redan?) Sunnimuslimen i klippet är dock en respektfull en…

Det skulle vara tacknämligt, och ”oislamofobiskt” om t.ex. SVT någon gång lyfte fram andra än mer eller mindre fanatiska sunni-muslimer i programmen och visa på den så omhuldade ”mångfalden” inom islam.

Är du kritiskt intresserad av islam, eller bara intresserad, så rekommenderar jag klippet.

De

Kommentera

