Vad är kulturrasism?

Detta är vad Wikipedia har att säga om kulturrasism. Det är alltså en förlängning av den sedvanliga rasismen där hudfärgen var det viktiga i bedömandet av hur människor är utifrån sett. Varför det tillkommit är inte så svårt att förstå med tanke på att ”rasist” är ett kraftigt epitet när det riktas mot människor i det uppenbara syfte som det yttras i debatten oavsett om de är rasister eller inte.

Jag har förstått att jag anses vara en ”rasist”, eller åtminstone ha ”rasistiska” åsikter. Denna slutledning drar mina meningsmotståndare från det, tydligen upprörande , faktum att jag inte anser att ”alla kulturer är lika mycket värda” Jag är således en sk ”kulturrasist” när jag kommer med den tydligen radikala slutsatsen att kulturen som en människa fostras i faktiskt sätter spår i människan i dess syn på världen.

Vulgärfeminister ses däremot är inte några rasister när de hävdar, inte sällan med sin ”genusvetenskap” att vi lever i en patriarkal kultur som formats av patriarkala män under tusentals år och därför är kvinnor ”förtryckta” – av kulturen.

Vad handlar det om?

2 svar to “Vad är kulturrasism?”

  1. Kalle Says:

    Den nuvarande ”vita” europeiska kulturen är den enda anständiga och i längden hållbara. Genom media har vi fått del av hela världens och ingen når upp till vår vad det än gäller. Ok, då kanske vi är något tråkigare !

  2. Varg i Veum Says:

    Ja, så tycker vi. Muslimerna t.ex. tycker å andra sidan att deras kultur är den bästa – för dom. Vilket är helt naturligt.


Kommentera

