Romlobbyist är upprörd.

2016-04-17_11-13-16.png

 

Thomas Hammarberg är en skattefinansierad lobbyist för romernas sak, så som nu en vit välbeställd medelålders man med en gloria som glänser så fint uppfattar den.
Han har i ett blogginlägg blivit kränkt å balkans tiggarromers vägnar, ni vet såna där ”EU-migranter” som gammelmedia kallar dem. Det har nämligen skrivits en bok av någon som faktiskt arbetar med romer i vardagen, till skillnad från den välbeställde Hammarberg som mest har en teoretisk uppfattning, till synes mer eller mindre baserad på kvällsblaskornas känsloporr.

Prästen som skrivit boken har fräckheten att se tiggeriet i en kulturell kontext baserad på det han erfarit i sitt dagliga arbete. Han har fräckheten att påstå att romer inte är exakta kopior av andra människor, eller snarare att den romska kulturen inte är exakt som omvärldens alla andra kulturer.

Men han får svar på tal i kommentarsfältet av författaren till boken ”Varför tigger romer” själv:

Bäste Thomas,

Du borde ha inlett din sågning av min bok ”Varför tigger romer?” med att nämna att du är i högsta grad partisk. Min bok plockar isär dina egna förslag till hur tiggeriproblemet kan lösas (ss 201-202 i boken) och visar – konkret och väl argumenterat – att de är ogenomtänkta, ineffektiva och värdelösa (för att inte säga löjliga) eftersom du uppenbarligen saknar kunskap om såväl romerna som tiggeriet och dagens Rumänien, och också för att du, likt mången annan politiskt motiverad debattör, inte tänker på romernas bästa och inte bryr dig om romernas perspektiv på saker och ting. Därför är det förståeligt att du hatar boken – den sätter ju ljuset på din inkompetens i ämnet.

Du är också partisk på ett annat sätt. Som ordförande i av regeringen tillsatta Kommissionen mot antiziganism får du betalt för att propagera för den syn på romer som jag i min bok hårt kritiserar och argumenterar mot (framför allt för att denna syn cementerar utanförskapet, läs boken för detaljerad förklaring). Det vore konstigt om du hade något gott att säga om min bok.

Sedan har vi det här med argumentation. När jag skriver att romer tänker nomadiskt, att de lever för dagen, att högre levnadsstandard i Rumänien inte kommer att få dem att sluta tigga, etcetera, så underbygger jag mina påståenden och slutsatser med fakta, analys, argument och källor. Vilka är dina motargument? Du presenterar inga, bara spyr ut subjektiva bedömningar som ”rappakalja”, ”obehaglig text” och ”zigenarexpert”. Är det kanske för att du inte har några motargument? Vore det inte ärligare att i stället erkänna att jag har rätt?

Och jo, jag nämner visst varför romer oroas av att bli registrerade. På flera ställen i boken. Jag analyserar frågan på djupet. Läs om!

Jag kan förresten säga samma sak om dig: Jag har aldrig stött på dig eller hört om dig i de kretsar som faktiskt arbetar för att stödja de fattiga besökarna från Rumänien och Bulgarien. Så berätta gärna på vilket sätt du – just du, personligen – stödjer tiggarna, konkret, och vad du åstadkommit, konkret. Tack.

Reportage som sägs vara från Bulgarisk TV om tiggarromerna.

Kommentera

