Den om facebookgruppen ”vi som tycker att polisen gjorde rätt”

På facebook har det startats en sida om Södertäljerånet och rånaren som blev skjuten i huvudet av polisen. Under den tid jag var där och läste inläggen, ca 20 minuter, så växte gruppen med runt 3000 personer! så detta engagerar tydligen.

De flesta var naturligtvis för att polisen hade rätt att skjuta i den situation som rådde (finns som inte mycket att diskutera egentligen) men det fanns en massa som kände att det var ”förfärligt” att en sådan facebookgrupp startats. En människa hade faktiskt dött var deras argument. Denna sortens människor tycks tro att det är nån slags mänsklig rättighet att få hota folk till livet, att förstöra människors liv så länge de inte dödar dem.

Det som är positivt är att denna grupp blir ett forum för folk som inte kommer till tals i vanliga fall. Jag är den första att erkänna att jag inte gillar pöbelmentalitet, för det ska sägas ärligt att som vanligt där det samlas folk så finns det riktiga neanderthalare. Denna grupp samlar gärna motsvarigheterna till dem som hänger på facebookgrupper som ”sverigedeomkraterna – nej tack” och liknande. Såna som bara känner utan att tänka efter. Dessa tycker att alla rånarna borde ha avrättats på plats. Samtidigt finns deras motsvarigheter inom känsloskalan som tycker att det är ”hemskt” att en sådan grupp startas öht. Nu gick jag förvisso inte genom alla inlägg som fanns, men jag är övertygad om att det fanns nån liten svettig ”anti” rasist där också som febrilt viftade med rasistkortet.

Jag tycker dock för ovanlighetens skull att gammelmedia, för tillfället i alla fall, har skrivit förvånansvärt sansat om det faktum att en polis skjutit ihjäl en rånare som förstört livet för butiksinnehavaren och eventuella anställda. De thar varit förvånansvärt få känsloutspel, och då pratar jag till och med om såna som Oisin Cantwell och Anders Lindberg på aftonbladet. Åsa Linderborg har förvisso inte mig veterligen uttalat sig så vi få se. De kanske känner att det inte är opportunistiskt att i detta läget att tala för deras åsiktsnorm? Men känner jag dem rätt så kommer det om några veckor, kanske när rättegångarna är över. Då får vi säkert höra om hur taskiga barndomar och det borgerliga samhället ”tvingat” rånarna att förstöra andras liv.

Vad tycker jag då om polisen som sköt? Ja, att det var rätt naturligtvis. Finns det ens någonting att diskutera om den saken?

 

 

Publicerat i känslor. 1 Comment »

Ett svar to “Den om facebookgruppen ”vi som tycker att polisen gjorde rätt””

  1. Lise-Lotte Says:

    Självklart skjuter man om en kalachnicov riktas rakt mot dej. (Vet ej hur den stavas) vad har polis skjutvapen till om de ej ska användas vid sådan fara?


Lämna en kommentar