Cherokee-rasisterna

Flag of the Cherokee Nation

Image via Wikipedia

En nyhet som inte blivit så stor i Sverige är den om Cherokeeindianerna i USA. Jag tycker att den historien är intressant. Dels för att det enligt vissa handlar om rasism och väcker intressanta frågor relatierade till vad som är svenskt och vad som är…t.ex. muslimskt , somaliskt, iranskt finskt, grekiskt osv osv eller varför inte samiskt? Samerna har väl aldrig beskyllts för att vara rasister? Inte vad jag vet i alla fall, och det är lite underligt när man tänker efter. Varför inte? De kan väl inte anklagas för att vilja ta in multikultur? Ursprungsbefolkningar torde ju vara bland de värsta rasisterna om man använder antirasistlogik.

Nåja, Cherokeerna var det ja…

Reuters lät häromveckan rapportera att Cherokee nation (självstyrande reservat) ”kastar ut” 3000 svarta cherokeer från sina befolkningsrullar, dessa anses inte längre vara cherokeer. De svarta cherokeerna är ättlingar till slavar som Cherokeerna hade. Så kallade ”Freedmen”. Cherokeerna tillhörde de ”fem civiliserade stammarna”. De kallades så av den vita överhögheten för att de på 1800-talet snabbt anpassade sig till olika vita seder, dock inte slaveriet, det fanns i deras kultur innan vita mannen kom. Då handlade det om krigsfångar. Men den traditionen utvecklades när den vita mannen kom med sina slavar, då adopterade de det ”vita” sättet att hålla slavar. En del Cherokeer hade till och plantager och en tredjedel stod på Konfederationens sida i amerikanska inbördeskriget. Det fanns även svarta amerikaner som naturaliserades, eller om vi ska nämna det hemska ”nazist”ordet, vågar jag det? Nå det får bära eller brista: ”assimilerades!” så, nu är det sagt.. De gifte sig och skaffade barn med Cherokeer och levde som Cherokeer gjorde och gör.

Det skrevs ett avtal, under svärdet vad jag förstår, efter inbördeskriget och Cherokeernas ”Trail of tears” då det skulle utföras etnisk rensing i västra USA och de fick gå till ett reservat i Oklahoma (från Georgia, båda Carolinastaterna, och Tennesee). Ca 4000 Cherokeer dog under dödsmarschen.  Avtalet stipulerade att de svarta slavarna som ägdes av cherokeer och de som hade cherokeeblod i sig och deras ättlingar skulle kallas cherokeer därefter.

Allting verkar ha varit frid och fröjd fram tills 2005 då Cherokeernas högsta domstol beslöt att de som hade Cherokeeblod i släkten var de som skulle få kalla sig Cherokeer. Ättlingarna till svarta slavar som inte beblandat sig med Cherokeer skulle inte anses som sådana. Detta väckte ont blod hos de svarta slavättlingarna, inte så mycket för att de identifierade sig själva som Cherokeer ur kulturell synpunkt utan mer för att de inte längre skulle kunna ta del av de sociala förmånerna som ursprungsbefolkningarna i USA kämpat till sig efter att ha drabbats av europeisk massinvandring. Det är möjligt jag fattat nyhetsrapporteringen fel, att jag filtrera det via min åsikt, men att det ens blivit en nyhet värt att rapportera om så känslomässigt visar på hur det hycklas nåt vansinnigt i frågan om människors tillhörighet.

Frågan här blir vad som definierar en människas grupptillhörighet. En människa placeras alltid i en grupp, vare sig man vill eller inte. Baseras grupptillhörigheten på vad man tror på? På sättet man lever och ser på världen? Baseras den på en gemensam överenskommelse bland människor nära varandra, där man skiljer ut sig som en grupp? Där man skapar ett ”vi och dom”. Baseras den på historia? Kan vem som helst definiera sig som vad som helst utan några krav? Kan jag kalla mig muslim trots att jag anser att koranen är ett hopklipp av en massa oneliners från en troligen mentalt störd person för 1400 år sen? Om inte: Varför? Eller kan (ska) jag kalla mig kristen för att jag råkar vara född i ett land som drabbats av den monoetiska religionen (som även islam plagierat och gjort om) Vi som är födda i ett land som har en religion får ju ofta klä skott för den religionen. Det finns ju som bekant nån slags kollektiv skuld, företrädesvis bland de som haltar åt vänster. Likaså anklagas många araber och andra som kommer från länder som drabbats av islam för att vara muslimer, oavsett vad de själva anser om sig själva (sk ”sekulära muslimer” [sic!]) Varför?  Kan jag kalla mig somalier eller same? Eller måste jag bo där för att kunna göra det? Måste jag dela värderingarna gruppen somalier eller samer har? Vem har rätt att bestämma vilken grupp man tillhör? Är jag muslim för att jag säger det? eller är jag det för att någon annan säger det? Kanske är jag det först när en majoritet bestämmer att jag är en muslim?

Länk Länk 2 Länk 3

 

 

9 svar to “Cherokee-rasisterna”

  1. Kurt Lundström Says:

    Svaret är mycket enkelt egentligen, men PK-dårar och multikultifanatiker och andra verklighetsfrånvända dårar har ju snurrat till så till den milda grad att svart blir vitt, gott blir ont etc.

    Svaret kan pedagogiskt på ett enkelt vis uppenbara sig för nästan alla som är någotsådär ”vakna” (västerflummare undantagna).

    Fråga: Om en gris blir född i ett stall, blir han då plötsligt en häst ? Naturligtvis inte, han/hon är fortfarande en gris !!!

    Fråga: Om t.ex en finländare (eller en pursvensk) adopteras av japanska föräldrar i Japan, eller flyttar till Japan blir denna då helt plötsligt en japan ? Naturligtvis inte !!! Han kan möjligen bli Japansk medborgare men han är fortfarande och kommer alltid att förbli en finnländare (eller pursvensk) !!!

    Vissa dårar skulle klassa detta resonemang för rasistiskt, isåfall är naturen rasistisk. Samt för de som tror på Gud blir även denna Gud rasistisk !!!

    Så är det bara !!!

    MVH
    Kurtan

  2. tomsolna Says:

    Att du bara orkar!
    Du är för begåvad för att hålla på med sådana ”skitsaker”.

  3. Cavatus Says:

    Vill bara berömma dig för ditt lysande inlägg under Nalin Pekguls insändare på NM. På ett svidande vasst sätt sätter du fingret på hennes (och alla andra pk-iters) totalt dikotomiska hyckleri. Tack för det. Hoppas du har sparat inlägget ifall det blir censurerat. F ö bra jobbat även på Twitter. Kul att se dig där – en ny arena där man snabbt och enkelt kan nå ut och t o m diskutera med meningsmotståndare, även om de skyr oss som pesten.

  4. tomsolna Says:

    ”… multikultifanatiker och andra verklighetsfrånvända dårar har ju snurrat till så till den milda grad att svart blir vitt, gott blir ont etc.”
    Vilken brist på kunskap … Suck! – Det har tagit mig massor av år att skaffa mig kunskap. Ja, mitt CV är imponerande! Svensk Jantelag!
    Jag har åtminstone 3 kulturer inom mig – 1 år i en amerikansk familj; 6 år i Latinamerika samt äktenskap med en chilenska som blev holländsk medborgare och mitt arv som svensk (flera generationer tillbaka).
    Vilken intellektuell dynghög du representerar! – Då jag läser vad du skriver skäms jag att vara svensk!

  5. Kurt Lundström Says:

    Tusan, jag verkar ha mött min överman i kunskap och kulturerfarenhet, influens intelligens och världsvana……

    Jag har ju å andra sidan endast universitetsstudier bl.a. i min CV med partner även jag från sydamerika (brun) som jag har två underbara barn med. Händelsevis även hon med Holländskt medborgarskap…

    Min ringa ”världsvana” eller som du kallar det ”kulturer” består endast i att jag varit bosatt utomlands i över 30 år samt att jag även varit i ett 80 tal länder på nästan alla kontinenter, inklusive muslimska länder och USA och Canada.

    Jag skäms också ibland över att vara svensk. Speciellt nu då det är uppenbart att denna massinvandring kommer att (om den inte stoppas i tid) försätta etniska svenskar liknande Nordamerikas ursprungsinvånare dvs indianerna som detta inlägg huvudakligen handlade om…. Konspirationseori ?! Nej, ren demografisk matematik !!!

    Jag skäms också ibland över våra politiker som föraktar oss ”pursvenskar” samt direkt diskriminerar oss till fördel för de s,k. flyktingarna (cirka 5 procent verkliga flyktingar enl FN-konventionen) genom vad de kallar positiv särbehandling. Om någon blir positivt särbehandlad så måste ju rent logiskt någon bli negativt särbehandlad, eller hur !? Har du hör talas om de s.k instegsjobben för invandrare där skattebetalarna betalar runt 80 procent av vederbörandes lön ?!

    MVH

  6. tomsolna Says:

    Hej Kurt,

    Det var väl två olika inlägg, som du citerar som ett?

    Hela Europa möter invandrar problem. Tack och och lov . lever vi inte vid Medelhavet.

    Världsvana (det användes också som ett uttryck på en bred livsrfarenhet och ofta som ett nedsättande uttryck om de som saknade ”världsvana”) är för mig något helt annat än kultur. Du håller säkert med om att erfarenheterna från andra länder oftast medför att man seer på Sverige på ett annat sätt. Sverige är ett toppenbra land att leva i. Men att bli gammal är inte roligt. I många länder betraktas de äldre med respekt.

    Och det finns miljoner människor bara i Nordafrika som en dag kanske migrerar till Europa. Ett riktigt skräckscenario. Till skillnad från indianerna som blev förtrycka av invandrarna kommer vi aldrig att tillåta en massiv invandring.

    Som du yttrycker det positiv särbehandling kan ju vara en motsats till negativ särbehandling. För mig förefaller det självklart att barn, gamla, sjuka m.fl. särbehandlas på ett positivt sätt.

    ”… består endast i att jag varit bosatt utomlands i över 30 år…” Ursvenskt sätt att uttrycka sig på. Och självklart gillar jag inte det sättet att framföra åsikter. Ett annat dumt svenskt sed är att uttrycka sig som ”Det är jättebra och intressant … , MEN” så kommer vad personen verkligen tycker.

    Vad gjorde du under alla åren utomlands?

    Mvh, Tom

    .

  7. tomsolna Says:

    ”Jag har ju å andra sidan endast universitetsstudier bl.a. i min CV med partner även jag från sydamerika (brun) som jag har två underbara barn med. Händelsevis även hon med Holländskt medborgarskap.”

    ”… endast universitetsstudier” typiskt svenskt sätt att uttrycka sig – dålig stil tycker jag. Du borde vara stolt över vad du har lyckats med.
    Med din retorik: Som knegare jag är, för mig tog det alldels för lång tid, 4 års slit att skriva min avhandling i nationalekonomi! Med lite ”finess”, det är för mig obegripligt att min stackars avhandling rönte så mycket uppmärksamhet att den sedermera publiceerades i USA. Prof. Ingemar Ståhl var ursinning för att opponenten från Cambridges Universitet tyckte att det jag hade skrivit var banbrytande.
    Försök inte att mäta dina erfarenheter och utbildning med mig. Och framför allt använd inte svenska retoriska tricks.

    .

  8. Kurt Lundström Says:

    Det enda rådet jag kan ge dig är att antingen får du ta dig i kragen och växa upp till en oberoende självtänkande individ, eller sök professionell hjälp… Avslutar härmed denna dialog…..

    Ps Samtiliga svenskar förutom de som röstar SD (cirka 94 procent) betraktar jag som landsförrädare de är antingen hjärntvättade av media eller fullständiga idioter… Vad röstar du ? Svara dig själv…

  9. tomsolna Says:

    De två första raderna är helt enkelt oförskämda. Samtidigt antyder sättet att skriva att du inte has särskilt mycket formell utbildning.

    Dte finns ettt danskt TV program med en dansk bonde som är mycket praktisk och har nästan inga maskiner. Han byggde ett växthus och lät en glasmästare sätta in glasrutorna. Då han berättade om hur duktig glasmästaren var lyste det ur hans ögon strålade beundran.

    Jag har lite svårt att förstå ditt PS. Kanske ett syftningsfel.

    Det senaste valet tyckte jag det var mycket svårt att rösta.

    Tvärs över gatan bor en kvinna som är komunalråd och kämpar hårt för att förbättra de äldres villkor och ge dem större valfrihet. Jag röstade på henne.
    Jag har suttit som ledamot i taxeringsnämnden för företag i Simrishamns kommun. Då fick jag en inblick hur småföretagare sätts åt och att större företag ofta slipper ifrån uppmärksamhet. Jag har haft många duster med taxeringsnämnder sedan jag bildade mitt bolag 1987.
    Småföretagande är mycket viktig för vår ekonomi och Centern har ju haft en klar linje.
    Sedan gillade jag Vänsterpartiets syn på beskattning av fastigheter. Annars är det mesta de tycker om ekonomi rena rama smörjan.
    Miljpartiet har många bra synpunkter betr. vår miljö. Men att stänga ner våra kärnkraftverk är uridiotiskt.
    Finansministern och den allmänna ekonomiska politiken tycker jag är i stort sett är bra.
    S sitter fortfrande kvar i sitt korporativistiska tänkande.

    SD haar ju tagit upp invandrarfrågorna och det är bra.

    Nu pallade Internet ihop. Skicka det senare idag.


Lämna en kommentar