Vad är medmänsklighet och empati och hur mäts den?

När man följer invandringsdebatten i de olika diskussionsfora som finns så slås man av hur snabbt vissa går i försvar och startar en pseudodebatt om meningsmotståndarens ”empati” och ”människosyn”. Dessa individer använder sig själva som måttstock. De anser att de är ”empatiska” för att de anser att staten, dvs skattebetalarna är ”skyldiga” att offra sig för de svaga. Denna norm tänkte jag att vi ska problematisera idag.

En ”medmänsklig” svensk använder sig själv som spegel för att mäta hur medmänsklig någon annan är. Den medmänskliga svensken (hädan efter kallad Msvensken) Symboliskt sett kan man se det som att Msvensken ritar upp en bild fina raka linjer som följer ett mönster och kallar det för ”medmänsklighet” de som inte följer det mönstret han ritat upp är sålunda en person som är ”oempatisk” och har en ”förfärlig människosyn” och de blir ”skrämda” över det. Inte sällan är de även väldigt snabba på att tala om för världen hur ”skrämda” de är. Oklart varför, kanske för att övertyga sig själva när argumenten tryter?

Om vi plockar isär Msvenskens mentala ritning, hur ser den ut då? Den består av många saker förvisso, men att samhället ska betala medmänskligheten t.ex. är ledande åsikt.

”Alla” ska vara med och betala deras bild av medmänsklighet. När man frågar en Msvensk om vad han eller hon menar med ”medmänsklighet” så får man väldigt likartade svar. När jag frågat så är jag mest intresserad hur de som individer ser på det, men får i princip alltid en hänvisning till att läsa FNs definition, eller till och med Wikipedia, inga egna tankar. Det kan bero på olika saker att svaret man får från många Msvenskar är intill förvilling lika. Det kan bero på att FN har lyckats hitta en perfekt definition, eller så kan det bero på att man är okunnig och lat helt enkelt. Det är bekvämt att kunna hänvisa till en skrift som någon annan författat istället för att ägna tankekraft åt att förstå vad man menar enligt ens egna tankesätt. Det är enkelt för man kan alltid komma med det dräpande svaret till den som dristar sig till att ifrågasätta deras höga moral: ”Har du inte läst FNs deklaration om mänskliga rättigheter”  ”kom igen när du förstått vad den handlar om”…eller liknande. Och så är samtalet slut.

Vad är då medmänsklighet och empati?

Är det att man hjälper en rädd gammal gumma över en starkt traffikerad väg? Är det att protestera utanför israels ambassad eller delta i ”antirasistiska” demonstrationen för att ”ta debatten”? Är det att hjälpa kompisen ekonomiskt när han har det tufft? Är det att anse att sverige ska ha öppna gränser, alla ska vara välkomna till sverige. Oavsett de praktiska konsekvenserna. Att diskutera konsekvenser ur andra vinklar än en väldigt snäv sådan låter sig inte göras, det är då pseudodebatten aktiveras. Allt ovan är naturligtvis varianter av ”medmänsklighet”

Men något som slår mig är att det nästan alltid handlar om någonting som alla ska göra och gå med på. Väldigt sällan handlar det om personliga uppoffringar. Msvenskars ”medmänsklighet” verkar vara nära förknippat med hur andra ska vara. Det ser vi inte minst i frågan om ensamkommande ungdomar och barn. Staten har ju svårt att hitta platser till dem. När det kommer till medmänsklighet som kräver lite mer engagemang än att slänga ur sig några populistiska floskler om ”rasism” och ”främlingsfientlighet” eller kasta flaskor, så är det mer eller obefintligt engagemang.

Med tanke på de ”94%” av befolkningen som vi i dagarna blivit matade med så borde ju Msvenskar stå på kö utanför migrationsverkets lokaler och böna och be om att få bli mentorer åt flyktingar som kommit till ett totalt främmande land som de inte vet någonting om, mer än att det är ”medmänskligt” Då är det skönt att kunna ha 6% ”rasister” att peka finger på så att sökarljuset inte riktas emot dem själva i frågan om varför massinvandring misslyckas så kapitalt. Det gäller att hålla skenet uppe om att allting är i grunden bra, de problem med integrationen som just sverige ser är bara ”rasistiska” illusioner baserade på att ”rasister”  inte är ”medmänskliga”

Vad jag egentligen vill säga är att: Jag anser att de allra flesta människor, inklusive ”rasister”, är medmänskliga. Skillnaden sitter i var man sätter gränsen för sin egen medmänsklighet. Som exempel kan man ju ta detta med att hjälpa flyktingar på plats, eller hjälpa dem som inte lyckas ta sig hit. En gränslöst medmänsklig människa skulle inte ignorera dem så som Msvensken gör. Jag tror att där går deras gräns. Det är inte pragmatiskt att hjälpa varje individ i hela världen. Dessa får klara sig bäst de vill utan hjälp från Msvensken. Så hatet mot ”ickemedmänsklighet” handlar om att andra människor har satt sin gräns för medmänsklighet någon annanstans men Msvensken tycker att alla borde sätta gränsen som de har satt. Gör man inte det så är man en ”dom” i ”vi och dom”

Normen som Msvensken lever efter borde problematiseras mera. Det är inte så enkelt att allt beror på att sverigedemokrater och liknande finns. Man må tycka vad man vill om dem, men de är ett symptom. Enligt mig; precis som man anser att brottslighet, terrorism osv osv är symptom på den ”rådande maktordningen”

AB

25 svar to “Vad är medmänsklighet och empati och hur mäts den?”

  1. Larre67 Says:

    En briljant analys, som vanligt

  2. Tom Alberts Says:

    Jag har aldrig hört talas om att man kan bli mentor. Vad är det – var kan jag hitta mer info?

    Jag har förstått att du blev adopterad av en svensk familj. Tillhör du den gruppen barn som kom från Finland under 2dra Världskriget?

  3. Tom Alberts Says:

    Du generaliserar alldeles för mycket.
    Fråga en Mmänniska – har du någon forskning som stödjer din(a) tes(er) eller är det bara allmänt tyckande?

  4. Tom Alberts Says:

    Jag har tidigare tagit upp frågan att den kristna moralen är inte tillräcklig – din syn på medmänsklighet. Tag t.ex. vår ambassadör i Chile före, under och efter militärkuppen i Chile. Han har gloriferats därför att han gömde flyktingar i sin diplomatiska bil. Jag kunde på nära håll bevittna hans mod.

    Men hans största insaTS var att öppane ambassadens portar för flyktingar. Han bröt mot rådande lagstiftning och UD blev upprörd. Men ett resultat blev att Hollans UD tvingades till att öppan sina ambassadprotar i Santiago. Jag har varit efter den som skrev boken om den Svarta nejlikan och även den som gjorde filmen med samma namn.
    Det räcker inte med moder Theresas och Abbe Pierre för att nämna några hjältar på individplanet.

  5. Tom Alberts Says:

    Du har bara svarat på min fråga om Zlatan är svensk med att säga att enligt min (Toms) mening är han svensk. Vad tycker du?

  6. Tom Alberts Says:

    Jag har tydligt deklarerat att för mig gäller Schweitzers devis ”Vördnad för livet”. Du har aldrig deklarerat vad du står för. Du har antytt att du tycker det är roligt att debattera – för mig är det ett lågvattenmärke vad beträffar empati.

  7. Varg i Veum Says:

    @Tom. det är bara att anmäla intresse för att hjälpa dina medmänniskor till nån på migrationsverket så borde de kunna hjälpa dig.
    Nej, Jag kom hit under massinvandringen när sverige behövde arbetskraft på 70-talet. Jag blev inte ”adopterad” i vanlig bemärkelse utan de valde helt frivillgt att vara vänlig mot mig. Jag bodde hemma och så men hade en alkoholiserad far som inte gjorde hemmet till en trevlig plats och det visste familjen så jag hängde mycket där.

    Det är självklart ”tyckanden” jag framför, det är min personliga analys av de erfarenheter jag har. Du kan ta dem till dig och fundera på om det ligger någonting i det eller så kan du förkasta det jag säger. Helt upp till dig. Jag är inte ute efter att förändra någons sätt att se på tillvaron per se, jag ger min syn och sen är det upp till läsaren.

    Det var ett jäkla tjat om zlatan, är du socialdemokrat? 😉 Nej, zlatan är inte svensk på samma sätt som en vars föräldrar har levt i svensk kontext och förmedlat de svenska värderingarna så som sker när människan uppfostras i kontexten. Jag anser att en människa påverkas av sin miljö där hon fostrats. Svenskar av svensk miljö, muslimer av muslimsk, finnar av finsk miljö, kultur, tankesätt osv.

  8. Tom Alberts Says:

    Zlatan – här visar du klar vad jag menar är etnisk diskriminering. Vad har S (SAP) med saken att göra?

    ”Svenskar av svensk miljö ” Suck! Jag tar upp frågan för att det finns många som läser vad du skriver. Det medför ett visst ansvar. Du framför åsikter som jag menar är helt oriktiga vid en närmare granskning. Vidare växte Zlatan upp i Sverige och vad jag har förstått under svåra omständigheter.

    Du kan börja med att läsa vad gruppen Ekonomisistas skriver. De tar oftast upp viktiga samhälleliga problem. För att slippa den svenska ankdammen så läser jag mycket vad som skrivs utanför Sverige. Det gläder mig att du tycks regelbundet se Al J. TV kanal. Hur har du lärt dig engelska?

    http://ekonomistas.se/om/ Hoppas länken fungerar.

    Det finns faktiskt många människor som du inte kan peta in i din förenklade världsbild om PK. Och ”trasproletariatet” söker efter förebilder och enkla tolkningar för att avreagera sig. Det är därför jag tjatar om våra etiska värderingar. Om Zlatan blir skjuten av en tokstolle så menar jag att du är medansvarig.

  9. Tom Alberts Says:

    Ett annat tema som SD’s sympatisörer använder är att kalla folk för marxister och/eller vänster. Den uppdelningen är för länge sedan förlegad. Se bara hur S (SAP) brottas med att hitta en politik som svarar mot vad väljarna vill. Och MP och Moderaternas samarbete är väl ett annat exempel.
    Feminism är ett annat ord som SD sympatisörer tycks använda. För några år sedan försökte jag ta reda på vad feminism egentligen är. Det finns massor av olika ”feminister”. Så den etiketten är tämligen ointressant.

    Men det gör världen så mycket enklare att använda sig av förenklade begrepp.

  10. Tom Alberts Says:

    @ Larre 67
    På vilket sätt är analysen briljant?

  11. Tom Alberts Says:

    @ Varg
    Zlatan igen
    Han växte upp i en fattig och torftig miljö. Det är således en viktig komponent hans socisala bakgrund som svensk.
    Min ex 1, helnvensk, gifte sig efter vår skilsmässa med en chilenare. De hade ett stort umgänge med andra latinamerikaner i Lund. Han gick helt nyligen i pension från sitt jobb som tandläkare i Sverige. Mina två peruanska indianer växte upp i den miljön och pratar både svenska och spanska.
    Du är ute och flummar då du pratar om svenskhet. Och mitt barnbarn Leile är mulattska (blandning av svart och vitt) och bor i Maputo i Moçambique. Hon är svensk medborgare och förutom att prata svenska så behärskar hon engelska och portugisiska. Hennes socioekonomiska bakgrund är helt olika den som Zlatan levde i under sin uppväxt i Sverige.

    Annatrs tycker jag personligen inte om Zlatan. Men det är en fantastisk hiistoria, hans klassresa.

  12. Varg i Veum Says:

    TOm. Anledningen till att jag frågade om du var sosse är för att jag misstänker att hela det här zlatan-konceptet är något som sossarnas PR-strateger tog fram under förra valet åt Mona Sahlin då hon likt Bosse RIngholm ständigt tjatade om zlatan ganska omotiverat vid varje möjligt och omöjligt tillfälle.
    Jag lärde mig engelska genom att gå i skolan? Troligen mest av att läsa engelskspråkiga böcker som inte fanns på svenska. Lite tragiskt faktum är att jag kan engelska bättre än finska faktiskt…

    På vilket sätt menar du att det är etnisk diskriminering att ta upp att människor har olika ursprung? Du verkar automatiskt lägga till en värdering i folks ursprung, fast du är inte ensam om jag säger så 😉 Du slänger omkring dig floskler mest hela tiden men du förklarar nästan aldrig närmare vad du menar. Per definition förstår inte jag automatiskt vad du menar då jag inte delar din åsikt i många frågor (iaf de vi diskuterar här) Samma gäller säkert dig och många av mina meningar som kräver association utefter den åsikt jag företräder. Kanske var det därför Larre 67 kunde komma med kommentaren ”briljant analys”?

    Ja, jag kallar folk vänster när jag anser att de till övervägande delen använder argument som man oftast hör komma från vänster. Jag har i Twitter fått lära mig av Expo-Poohl att om man uttrycker någonting som uppfattas komma från ett visst politiskt håll så är man den politiken (han försvarade sin fascistanklagelse mot sannfinländare med detta argument 😀 )

    Nu är ju förvisso inte du den som missbrukar ordet rasist och andra epitiet, men jag har märkt, appropå att du tar upp den ”name calling” som finns i svensk politisk debatt, argumentet: ”det finns många olika sorts XXXX” för att glida undan (som jag uppfattar det) när man blir lite trängd.
    Du säger att det finns ”massor av olika feminister” andra löjligt ofta förekommande varianter ”det finns många olika tolkningar av sharia eller koranen” Det tycks vara ett accepterat argument bland många ”antirasister” och dylikt.

    Det är ganska självklart att det finns många olika tolkningar av vad som helst, men diskussionen handlar inte om det. Oftast handlar det om det mest framträdande och av ”motståndaren” accepterade varianten av någonting. Då blir dylika kommentarer om någontings mångfald en undanflykt från sakfrågan.

    I ljuset av det så är det riktigt intressant att notera att man aldrig får höra att det finns ”många olika sorts fascister, rasister, främlingsfientliga, xenofober, islamofober” för att relativisera deras åsikter och handlanden.

  13. Ragnar Sveberg Says:

    Har du Tom Alberts en egen personlig åsikt eller ska allt refereras till litteratur från andra? 😉

  14. Lennart Andersson Says:

    Tom Alberts är i behov av empati,mycket empati.

  15. Varg i Veum Says:

    Nu ska vi vara snälla 🙂 Jag uppskattar Tom As kommentarer, även om jag oftast inte förstår dem riktigt, men han ska ha heder att han försöker ta den sk debatten utan att övermannas av de ack så vanliga PK-känslorna som lika säkert som amen i kyrkan kommer när argumenten är slut hos många andra som inte håller med mig.

  16. Tom Alberts Says:

    @ Ragnar och @ Vargen
    Om du går tillbaka till vad jag har skrivit så har jag en massa åsikter. Men de går inte att pensla i svart eller vitt. Verkligheten är alltför komplicerad för att kunna göra det.

    Vi har ett INVANDRARPROBLEM och först på den senaste tiden har de sk PK börjat att skriva om frågan. Och många av de sik intelektuella har länge skrivit om den frågan.T.ex. om den höga arbetslösheten hos de utom europeiska invandrarna. Och likaså den höga kriminaliteten.
    Det finns folk som kan mycket i frågan men SD tillför inte mycket nytt.

    Vargen skrev om att omskärelse av gossebarn är könsstympning. NONSENS av flera skäl som jag har skrivit om flera gånger. Och islamistiska extremister har inte monopol på våld och intolerans. (Irland och konflikten Indien Pakistan för att näman några få exempel)

    Att beteckna folk som vänster är urdumt av flera skäl.

    Facism och nazism är andra knepiga uttryck.

    Att använda begreppet feminism är lika stolligt.

    Beträffande Zlatan tog jag upp personliga erfarenheter för att illustrera hur jag ser på frågan. Att säga att Zlatan aldrig kan bli svensk är ett rasistiskt påstående. Han kommer från ”trasproletariatet” – ett uttryck som jag har tidigare definierat. Många av SDs sympatisörer tillhör trasproletariatet. (Underklassen eller med ett finare uttryck de soci-ekonomiskt marginaliserade).

    Jag delar Vargens misstro mot religiösa fundmentaliser. OCH de finns inom alla religioner. Då jag i mina kontakter mötte uppfattningen att abort är lika hemskt som Hitlers massutorning bland katoliker på Iralnd och i Polen gick jag i taket.

    Och då Vargen upprörs öveer att en flicka på polishögskolan får bära, vad det nu heter, tycker jag han är löjlig. Hon utsätts säkert för en massa tryck från sina kamrater att INTE bära sk slöja. Hade vi inte en diskussion om shikerna för några årtionden sedan?

    Jag ,menar vidare att skolavslutningarna inte bör innehålla referenser till någon religion. Här är KD ledaren ute i farligt vatten. Arr Röda Korset i England bannlyste kristna symboler är i sakt korekt men jag menar att det var att gå till överdrift. Men att ta upp frågan som ett exempel på hur islamister trycker på är URDUMT.

    Sedan har jag en fråga om RELEVANS. Att hundratals miljoner barn växer upp under mycket prekära förhållanden är kriminellt. Jag skickade ett konkret förslag till samtliga partier och endast S gav mig ett blah blah svar. (Jag har redan berättat om mitt kunnande och mina erfarenheter så dem behöver jag inte upprepa här igen.Jag har skrivit ett PM på ca 5 sidor i frågan om ett internationellt barnbidrag – på engelska och kan skicka det till intresserade) Jag är i kontakt med en pensionerad pastor från Pingströrelsen och han försöker omvända mig. Jag skall genom honom försöka få in mina tankar till KD. SD svarade inte heller på mitt e-mail. Förslaget borde appelera till SD eftersom vi flyttar problemet från Sverige till de fattiga länderna.

    Och slutligen ställer jag ofta frågan om grundläggande etiska värderingar. Jag menar att här behöver Vargen tänka till. Själv styrs jag av Alberts Schweitzers devis från 1922: ”Vördnad för livet”.

    @ Lennart
    ”Tom Alberts är i behov av empati,mycket empati.” Jag skall undvika en analys av påståendet utan skall utrttycka mig på vanlig svenskt sätt: SKITPRAT.

  17. Varg i Veum Says:

    @Tom. Det du har som ursäkt för könsstympning är några meningslösa rapporter om ”hygien”. Varför erkänner du bara inte att du anser att en förälder, i huvudsak för sitt eget välbefinnande, ska får utföra en i verkligheten meningslös handling på ett offer som inte kan tala för sig själv? Resten av ungens tid används till att få honom att förstå varför föräldrarna lät skära i hans könsorgan. Ungefär som de bisarra skönhetstävlingar som finns i USA där småflickor från spädbarnsåldern ska ställas ut i skönhetstävlingar, allt för att tillfredsställa förälderns bisarra verklighetsuppfattning.

    Herr Tom A, Svara på denna fråga kort och koncist:
    Vari ligger felet i att en individ själv får bestämma om han vill skära av sig förhuden på egen bekostnad när han är förmögen att fatta dylika beslut? Den frågan kan inte vara så komplicerad som man kan tro av dina [icke] svar.

  18. Tom Alberts Says:

    Till sakfrågan hör att rapporterna skrevs av WHO (World Health Organization) och att kalla rapporterna för meningslösa bekräftar bara din okunnighet.

    I princip håller jag med dig. Därför lät jag inte omskära mina två indianska pojkar. Men det finns olika syn på saken i olika delar av världen. Hade jag bott i USA hade jag låtit omskära dem. Som förälder har jag låtit vaccinera mina pojkar – även om det finns en massa flummare som hävdar att det är fel. Liksom du tycker om omskärelse av gossebarn.

    Att kalla det för könsstympning, som du utrycker det, är att svamla och flumma och ta hem billiga poäng därför att i den frågan finns det många som tycker som du – du kallar det för PK.

    Då många tycker som du flummar du med och när de inte tycker som du skyller du på PK. – Skärpning!
    Livet består inte av svart och vitt utan av svåra avvägningar. Det räcker inte med att flumma omkring med uttryck som vänstern, PK och femniism.

    Och du är helt ute då du inte tar avstånd från de två tokstollarna som hävdar att Zlatan aldrig kan bli svensk. Och om någon av dessa idioter dödar Zlatan kommer jag att återkomma till dig … ”Vördnad för livet” räcker långt.

    Och du har 89 besökare på din blogg. Det finns några som har vågat möta mig men det verkar som om de flesta är ”proletas”. det spanska uttrycket för trasproletariatet.
    Jag tror inte att du bör ha svårigheter att förstå vad jag menar.

    Du kan tycka vad du vill i din kammare men då du ger dig ut på Internet har du ett ansvar. Och att du inte kan precisera dina etiska utgångspunkter bekräftar bara mina ”fördomar” om lågutbildade.

  19. varjager Says:

    Det är ingen som orkar med dig och din självgodhet. Så enkelt är det Tom, Jag är enbart fundersam på du som är så vitt berest och allsmäktig vad du gör på en blogg som denna?

  20. Tom Alberts Says:

    @ varjager
    Jag försöker förstå hur ”marginaliserade” grupper tänker. Och de argument som leder till våldshandlingar. Kanske blir det en artikel så småningom hur den idelogiska basen formas för våldsmanifestationer.
    ”Det är ingen som orkar med dig och din självgodhet.” Ett annat exempel på en urdum kommentar.
    Det är rätt att jag är berest men ”allsmäktig”. Hur kunde du komma på en så korkad kommentar hämtat fa ur Kristendomen och idén om en allsmäktig Gud.
    Och vad har du för fakta att underbygga ditt påstående. Typiskt ett uttryck från de jag kallar ”trasproletariatet”.

  21. Blodsven Says:

    Tom A ! Trasproletariatet? ”Vördnad för livet”? Vad är det för vördnad att se ner på folk, och ta till nedsättande attidyd så fort du blir emotsagd eller ifrågasatt? Tror fler än jag har genomskådat dig vid det här laget…

  22. varjager Says:

    Alla har sett igenom Tom den allsmäktige. Men att han tar sig tid och umgås med trasproletariatet visar bara hans överlägsenhet. Du är en av de ”68 vänsterns världsförbättrare”. Du skrev tidigare:”Vi har ett INVANDRARPROBLEM och först på den senaste tiden har de sk PK börjat att skriva om frågan. Och många av de sik intelektuella har länge skrivit om den frågan.T.ex. om den höga arbetslösheten hos de utom europeiska invandrarna. Och likaså den höga kriminaliteten.
    Det finns folk som kan mycket i frågan men SD tillför inte mycket nytt.”
    Om inte SD hade funnits hade ingen tagit upp frågan om invandringsproblemet. Vilket du är väl medveten om.

  23. Varg i Veum Says:

    Jag anser att du Tom fortfarande inte svarar på frågan om varför inte individen, låt oss säga i sverige för att slippa hänvisningar till dålig könshygien, själv kan bestämma om han vill skära bort sin förhud för att hans religion tycker att det är en lysande ide. Visst, religionen ”kräver” det enligt vissa tolkningar, men samma religion ”kräver” att folks huvuden och händer ska huggas av också, för att inte tala om instruktionerna om hur stora stenar ska vara vid folknöjet stening. Bara för att en religion ”kräver” det, är det rätt då? Är det det du säger med ditt undvikande av att svara?
    Egentligen borde jag inte kommentera, men bara för att belysa din retorik som är väldigt PK, så noterar jag din lika illa dolda som fega ”guilt by association”-teknik när du säger att du vill förstå oss ”marginaliserade” varför vi tar till våld.

  24. Tom Alberts Says:

    @ Varjager
    ”Om inte SD hade funnits hade ingen tagit upp frågan om invandringsproblemet. Vilket du är väl medveten om.”
    Du har helt rätt i att SD har varit aktiv i invandrarfrågan och rört om i debatten.
    Invandrarfrågorna har rört om i Europa och det finns flera partier som har likartad syn på invandrarfrågorna som SD.

    ”…ingen tagit upp frågan…” Redan på 80-talet diskuterade många de sk ekonomiska flyktingarna och att organiserad brottslighet gynnades av vår invandrarpolitik.

    Vad nu den sk 68 vänstern var för något – jag lämnade Sverige 1968 för att arbeta för FN i Peru. Och vid sidan av mina studier var jag aktiv: T.ex. i kampanjen mot tobaksreklamen ”Känt folk dör av Kent” var en av våra mer fyndiga slogans. Jag vägrade värnplikt för att jag ville arbeta för en sk positiv fred. Och jag arbetade aktivt för att vi inte skulle få atomvapen. Och det är från den tiden som jag anammade Albert Schweitzers devis ”Vördnad för livet”. Kanske känner du till Abbé Pierre och hans rörelse som startade med att ta hand om uteliggarna, ”clochards” i Paris. Emaus hade jag nära kontakt med i många år.

    Några av mina mer radikala vänner brukade kalla mig för ”pissliberal”.

    Jag kan inte låta bli att formulera mig lite elakt. Men om du uppmärsammade så skrev jag också socio-ekonomiskt marginaliserade grupper.I den gruppen ingår många invandrare men även många svenskar.

    Jag kan konstatera att många av valda SD kommunalplitiker inte har aktivt deltagit i kommunalpolitiken. Att surra med övergripande frågor har sitt berättigande men det vore mycket bra för Sverige om fler människor engagerade sig i kommunalpolitiken. I stället för att skälla på politikerna vore det bättre att vara aktiv i vår fantastiska demokrati.

    Du fortsätter med dina uridiotiska inlägg som t.ex. att kalla mig allsmäktig. Lite respekt för Kristendomen borde vara på sin plats. Och håll dig till sakfrågorna!

  25. Tom Alberts Says:

    @blodsven
    Du säger:

    ”Vad är det för vördnad att se ner på folk, och ta till nedsättande attidyd så fort du blir emotsagd eller ifrågasatt? Tror fler än jag har genomskådat dig vid det här laget…”

    Genomskådat vad? Man kan reflektera över människor beteenden och handlingar utan att se ned på dem som människor. Håll dig (och många med dig) till sakfrågorna!

    (Och för att illustrera den dåliga tonen hos många av inläggen så kan jag lägga till:” Det borde även du kunna förstå!)


Lämna en kommentar