Är detta sant expressen?

Läser i expressen om en kvinna som har tre barn. Enligt artikeln är hennes enda inkomst från barnbidrag, bostadsbidrag och underhållsbidrag. Detta ger henne och barnen 11073 kronor netto i månaden. 6400 går till hyran.

Vad jag kan se på socialstyrelsens hemsida och den uträkning man kan göra där att hon har rätt till försörjningstöd och kollar man på försäkringskassan så har hon rätt till 4400kr i bostadsbidrag. Så vad jag kan se så behöver hon inte leva på 1073 kronor i månaden. Jag har som sagt bara räknat på de uppgifter som Expressen anger i sin artikel. Inte tagit med ev. underhåll från barnets far, studiebidrag, sjukpenning.

Kanske jag har missförstått någonting? Jag blir gärna rättad om hur. Men jag misstänker starkt att Expressen inte varit ärlig i sin artikel. För då skulle man kanske inte få den tyckasyndom-effekt man är ute efter för att visa hur man ”står på den svages sida”

Nu vet jag ju att det ramlar in diverse folk fulla med känslor på denna bloggen och med dem de förutsägbara kommentarerna. För att ni inte ska bli upprörda över att jag ignorerar idiotinlägg lägger jag denna brasklapp:

Nej, jag ”sparkar” inte ”neråt” jag hatar inte fattiga. Jag ifrågasätter propagandan. Ifrågasätter ifall vi får alla fakta eller om artiklar vinklas ohederligt.

3 svar to “Är detta sant expressen?”

  1. tomsolna Says:

    Vargen
    Har du kontaktat journalisten på Expressen?
    Annars är du expert på att vinkla skvallerpressen.

  2. tomsolna Says:

    Vargen
    Jag blir fundersam – enligt artikeln får hon bostadsbidrag och du räknar ut vad hon skulle få i bostadsbidrag som hon redan får. ????
    Och 11.073 – 6.400 = 4.673.

    Jag förstår ingenting.

    Skall kolla artikeln igen.

  3. Varg i Veum Says:

    Ja, du har rätt. Det är lite märkligt skrivet av mig. Vet inte riktigt hur jag tänkt där. Troligen har jag inte tänkt alls utan låtit min agenda styra inlägget. Glad föresten att du noterar att jag vinklar, för det är precis det jag gör och har gjort ända sen bloggstarten, men det borde ju inte vara någonting som du kommer på först nu? Men visst blir det lite förvirrat när man vinklar ”tillbaka” redan vinklade storyn. Det är för övrigt inte bara kvällstidningarna som håller på och vinklar. Typ hela gammelmedia har det som affärsidé.

    Men hursom så får vi inte reda på allt i artikeln. Varför nekas hon socialbidrag t.ex. Vad jag kan räkna ut i uträkningssidorna jag länkar till så är det liksom ingen tvekan om att hon ska socialbidrag, med tanke på att hon har barn. Vad vet socialsekreterarna som inte kommer fram i artikeln?


Lämna en kommentar