Ulf Nilsson har ju som bekant skrivit i den hemska tidningen Dispatch International. De som driver den påstås av sk ”antirasister” hata varenda liten muslim som finns på denna jord, de säger det inte högt men menar på att personerna bakom Dispatch International vill gasa ihjäl alla bara för att de är muslimer. Så den tidningen är inte särskilt opportunt att skriva i.
Snart uppstod debatten om yttrandefrihet. En del sa att hatdrevet mot Ulf Nilson beror på att sk ”antirasister” vill strypa yttrandefriheten medelst censur medan de själva ivrigt förnekar att de är emot att folk uttrycker åsikter.
Vad är då detta censur för någonting? Det tänkte jag vi skulle problematisera idag. Fakta är att censur kan se ut på olika sätt.
Vi har den klassiska censuren så som den manifisteras i de flesta muslimska länder, Kina, gamla DDR o Sovjet där den finns i lagen. Sen har vi den sociala censuren. Det är den vi ser i hederskulturer, sektmentalitet inom religioner och politiska partier, små byar där alla känner alla. Denna mentalitet vill nu mörka krafter införa som norm i det öppna samhället också. Inom dessa grupper så är det en oskriven ”lag” att vissa saker inte diskuteras och de som ändå gör det råkar ut för den sociala motsvarigheten till reaktioner som totalitära staten har mot oliktänkare som inte håller med.
I ett någorlunda öppet samhälle där denna sortens mentalitet är norm kastas inte oliktänkaren i fängelse eller torteras fysiskt för att forma sig efter normen. I denna sortens mentalitet behövs inte det, det sociala stigmat som kommer sig av att bryta normer kan vara nog så effektivt som vapen mot normavvikare. Det går att ge dem sparken (något som till och med en sån som Åsa Linderborg tycker är konstigt!) från sina jobb, det går att utesluta dem från fackföreningar och den upplevda hjälpen som många tror att just de ska få av fackföreningar som Transport bara de betalar för beskyddet. Rädslan för att hamna i normens drev syns tydligt i skillnaden mellan dessa två bilder:
Ett annat exempel på den formen av censur jag pratar om har vi ju i fallet med Dixie Chicks i USA när de uttryckte en åsikt. Inte heller där var det staten som förbjöd dem att säga vad de tyckte, det var samma sorts mentalitet som vi ser i Sverige idag.
Ulf Nilson har stött på denna tankemur, han har ”gått över gränsen” genom bara det faktum att han, inte skrivit att han vill utrota varenda muslim som finns, utan bara genom det faktum att han skrivit för en tidning som påstås hata varenda muslim som finns bara för att de kan betecknas som muslimer
Att han, en vuxen människa, en journalist som verkat i decennier inte skulle vara engagerad i vad som händer i samhället, inte skulle känt till vad Dispatch International är för en tidning, eller snarare; att han inte skulle ha känt till hatet mot tidningen och de personer som driver den är högst osannolikt. Mer sannolikt är att han till slut förstått hur den andra formen av censur fungerar och vilka konsekvenser den har för den enskilde. Det finns röster som arbetar för att han inte ska få skriva mer i Expressen bara för att han gått emot normen och valt att publicera sig i en tidning som normen inte tycker om.
januari 8, 2013 kl. 09:25
Vargen
”Att han, en vuxen människa, en journalist som verkat i decennier inte skulle vara engagerad i vad som händer i samhället, inte skulle känt till vad Dispatch International är för en tidning, eller snarare; att han inte skulle ha känt till hatet mot tidningen och de personer som driver den är högst osannolikt.”
Du som försöker (?) att problematisera har inte korrekt återgett fakta. Därför kan du göra en sådan kommentar, ovan.
januari 8, 2013 kl. 09:27
Ok, tack för din värdefulla input.
januari 8, 2013 kl. 13:07
Tack för din värdefulla kommentar illvilliga.
januari 8, 2013 kl. 13:36
Kan du vara mer konkret?
januari 8, 2013 kl. 15:43
Se hit alla som är irriterade över sakernas tillstånd, allmänna urspårning och särskilt på Katarina Mazetti!
Nu finns ett flygblad att dela ut eller sätta upp på ICA:s anslagstavla, som anger följande:
”Vi bojkottar ICA!
Tills vi får en offentlig ursäkt av Katarina Mazetti för hennes förolämpning av svenska folket i ICA-kuriren
Läs krönikan här: korta.nu/mazetti
Reaktioner: korta.nu/sursorti
och debatt: korta.nu/debatt”
Här har ni länkar till dessa flygblad. Snälla, ladda ned, skriv ut och SPRIIIIIIID! Nu är verkligen måttet rågat, och att tanten sedan får valsa runt i medierna och debriefa sig själv utan att hennes värsta utsagor ens nämns eller ifrågasätts är så vidrigt att man kan få uppkastningar för mindre! Hon ska darra i sina grundvalar för det här klavertrampet. Vi måste sätta P för den här ständiga missfirmelsen av oss hårt arbetande skattebetalande svenskar som finansierar hela bygget:
https://www.box.com/s/v2jja8vyxrejfqxprlsr
https://www.box.com/s/x8znmr907ltrjyw3azec
Sätt åtminstone upp en lapp på ICA:s anslagtavla!
januari 8, 2013 kl. 16:31
Cavatus
Förstår inte din upprördhet. Katarina hade många bra synpunkter.
januari 8, 2013 kl. 16:33
Men väldigt många plumpa, som nånting i stil med att svenskarna sitter med hängande hakor och 70 i IQ. Känner du igen dig i den beskrivningen? Även om vi har olika åsikter i somliga frågor tycker jag mig uppleva dig väsentligt mer begåvad än så.
januari 8, 2013 kl. 18:14
Ja, visst kan man ju tänka som du att man ska bara acceptera att saker är som de är bara för att de är det, men jag får mer nöje av att ”sparka in öppna dörrar”.
januari 8, 2013 kl. 18:46
Varför ska jag skriva om dörrar som du upplever är ”stängda” på min blogg?
januari 8, 2013 kl. 19:29
Nej. Jag menar inte att Nilson ej bör skriva i Expressen för att på något sätt faller utanför någon norm, utan för att det han skriver i Expressen ofta går stick i stäv med vad just Expressen står för. Detta har jag påtalat tidigare, långt innan Nilson var aktuell för Dispatch International. Jag säger också att han absolut kan få skriva en debattartikel eller insändare någon gång ibland, eftersom det kan vara intressant för läsaren att ta del av olika åsikter, däremot passar det inte att han som fast krönikör och stor del av tidningens varumärke går emot tidningens grundidé.