Homofobiker, vad är det för fel på er?

Jag gillar egentligen inte att använda diagnosen fobi då jag inte är psykiatriker (och jag överlåter användandet av floskeln till sk ”antirasister” eftersom de är så kloka), men jag tror inte man behöver vara särskilt utbildad för att konstatera att det är någonting allvarligt fel i huvudet på män som misshandlar någon för dennes sexuella läggning. Varje människa med någon form av sunt förnuft kan svårligen komma till någon annan slutsats.

Satt och såg på Efterlyst om en homosexuell man som blivit misshandlad hemma av någon som han var intresserad av. Nu vet vi ju inte om det är ett homofobbrott, polisen tror dock att så är fallet, men detta är ju inte någon isolerad händelse. Jag har alltid undrat vilken hjärnskada som styr dessa män. Homofobi är en alldeles för ytlig, populistisk och amatörmässig diagnos.

Jag pratar nu inte om någon som drar homosexskämt, jag pratar inte om någon som endast tycker att homosexualitet inte är naturligt, jag pratar inte om såna som går omkring och inbillar sig att homosexualitet är någonting som smittar om folk får se att det finns homosexuella som får gå omkring ”ohatade” och ”ostigmatiserade”, som tror att samhället går under om folk öppet får  säga att de är homosexuella. Jag pratar inte om folk som inte vill ha homos inkvoterade i sina kyrkor bara för att de är homosexuella trots att deras variant av gud säger att homosex är fel. Alla får tycka vad de vill om vad de vill. Den enes tyckande är inte sämre eller bättre än den andres.

Jag pratar om någon som i sin hjärna anser att det kan finnas någon som helst anledning att slå en annan människa för dennes sexuella preferenser. En människa som inte gjort dem någonting annat än att vara annorlunda och råkat befinna sig i deras närhet.

Förr, när jag läste psykologi (som lekman) så var det inte särskilt svårt att förstå att det kunde  handla om en fanatisk rädsla inom en själv som projicerades på helt främmande människor. En rädsla som man inte analyserat logiskt utan lät känslorna tala genom nävarna. Om det varit så enkelt att det handlat om latent homosexualitet hos förövaren så hade jag förstått på något plan. Då gick det att förklara och de kunde få psykiatrisk tvångsvård. Det skulle gå att programmera om deras vanställda och onaturliga tankebanor.

Men trots att samhället är såpass utvecklat, religiösa fantasier har inte så stor makt över människor längre (eller ja, hittills då, vi befinner oss på ett sluttande plan ner i diket igen) och alla får gå i skola så är denna form av vansinne relativt vanligt i ett modernt samhälle. Hur kommer det sig? Hur kommer det sig att dessa ursäkter till människor är så vanliga?

13 svar to “Homofobiker, vad är det för fel på er?”

  1. Pica pica Says:

    Förr sa man att homofober var rädda att de själva skulle ha sådana böjelser – eller att det kunde smitta. Jag tror att vi är i en tid då tolerans är en bristvara. Om jag flummar lite är det en brist på självförtroende som tar sig uttryck i att slå ner på alla som inte är som en själv – att de behöver bekräftelse på att det de säger och gör är rätt.

  2. Lise-Lotte Says:

    Att slå en homosexuell är som att slå en utvecklingsstörd. Båda föds till det. Nu sägs oxå att pedofili är medfött. Dvs inget någon kan rå för o kan ej behandlad därför ska de således ej slås. Eller? Ingen ska någonsin slås! Men hur känner vi för en pedofil? Där känner nog många för både det ena o andra. Om vi nu i jämnlikhetensnamn ska vara konsekventa, o det vill svenskarna. Då borde även pedofili accepteras. Eller är det så i jämnlikhetensnamn namn att vi ska se alla som handikappade o ge dom den behandling o det skydd dom o omgivningen behöver? Vilket innebär…… Tänk själva

  3. Varg i Veum Says:

    @Lise-Lotte. Att misshandla någon för vad denne är eller påstås vara, det må vara en pedofil som nån gång våldtagit en tremånaders baby, homosexuell, sverigedemokrat eller muslim är inte friskt. I mina ögon lika sjukt som pedofili. Min inställning till pedofiler är att de ska hållas på ett sånt sätt att de fysiskt inte kan komma åt barn tills det kan garanteras att de inte kommer att skada barn igen.

  4. tomsolna Says:

    Vargen
    En psykiatriker är både psykolog och läkare.
    Att misshandla någon är är inte bara fel utan även straffbart och det är bra.
    Bara ett mindre klavertramp den här gången: ”… (och jag överlåter användandet av floskeln till sk ”antirasister” eftersom de är så kloka)”.

    Ditt svar tiil Lisa-Lotte
    Många sexualförbrytare återkommer efter frigivningen med sexualbrott. Pedofoli är särskilt sjukt eftersom barn drabbas.

  5. Phallax Says:

    @tomsolna
    En psykiatriker är inte en psykolog, däremot en läkare med specialutbildning (kompetens) inom psykiatri! 😉

  6. Pica pica Says:

    Vill här skilja på homosexualitet och pedofili. Måste nog hålla med tomsolna här (!) när det gäller pedofili. Enl många undersökningar (inom psykiatrin) tillhör pedofiler de mest återfallsbenägna. Många dömda pedofiler sätts på lrv (lagen om rättspsyk vård) istället för fängelse. Varför? De får ett helvete i fängelset för brottet anses av de intagna vara värre än mord. Problemet är att pedofili är ”svårbotat” pga att förövaren inte anser att han skadar barnen utan bara vill vara god och snäll mot dem, ibland hävdar de att barnen tagit initiativet.

  7. Varg i Veum Says:

    Håller med dig Pica Pica. Homosexualitet skadar ingen. Däremot finner jag det intressant [hyckleri] det här med hierarkin hos vanekriminella. De ser på pedofiler på samma sätt som typ resten av befolkningen ser på dem. Nåja, inte samma sätt, de flesta vill faktiskt inte misshandla eller mörda kriminella för att de är kriminella.

  8. Varg i Veum Says:

    @Phallax. Jag måste erkänna att jag är lika okunnig och obildad som Tom A. Menar du att en psykiatriker inte har en psykologs utbildning. Att den är mer biologiskt inriktad? Det här med kemi och elektricitet i hjärnan kanske?

  9. tomsolna Says:

    Vargen

    Ånyo ett av dina typiska klavertramp: ”… Jag måste erkänna att jag är lika okunnig och obildad som Tom A.”

    Phallax

    Jag utgick från att i norra Europa råder samma regler. Min ex är psykolog i Holland och hennes ex var psykiatriker, dvs både läkare samt psysokolog.

  10. Phallax Says:

    @Vargen. Jag menar att en psykiatriker har en medicinsk utbildning inom psykologi medans psykologen inte har det. För att bli psykiatriker måste du ha läkarutbilning, i dom flesta länder.
    @tomsolna. Det framgår inte vad du syftar på men oavsett så är det samma regler öst, väst, norr eller söder. Jag kan mycket väl tro att en läkare kan vara psykolog, men en psykolog utan en läkarutbildning i alla fall i dom flesta länderna är inte medicinskt utbildad och kan inte kalla sig psykiatriker.

  11. Phallax Says:

    För att förklara det lite enklare så behandlar en psykiatriker patienterna som är diagnostiserat sjuka och ofta medicinskt medans psykologen har samtalsterapi som huvudsyfte. Som jag nämnde tidigare att en läkare kan vara psykolog (titeln psykolog) men det är som bortkastad läkarutbildning.

  12. tomsolna Says:

    @ Phallax
    Vi är nog ganska överens.


Lämna en kommentar