Vad betyder ord? Kan man manipulera med dem?

Som många läsare säkert har noterat använder jag ofta ord i speciella kombinationer för att få fram en effekt. Jag väljer ord och meningar för att förstärka det jag vill säga. Jag gör det som såna som Åsa Linderborg-typen av människor gör från sin glorifierade piedistal. Jag hymlar inte med att jag håller på med propaganda. Jag vill styra läsarens tankebanor åt ett visst håll.

Kort sagt: Jag använder precis samma teknik som Aftonbladets och annan gammelmedias journalister, krönikörer och debattörer gör. Sen om jag har samma framgång som dem låter jag vara osagt. Jag har nu inte utbildat mig i propaganda som de har, så jag är inte på långa vägar lika skicklig som dem, men jag har snappat upp ett och annat genom att läsa vad och hur de skriver.

Min, säkert naiva, förhoppning är att läsaren upptäcker likheterna och mer eller mindre medvetet upptäcker att de där journalisterna använder samma slags språkbruk som den där Vargen och på så sätt upptäcker nyanserna och bättre kan kritiskt granska deras texter och avsikter. Jag tror nämligen på att människor inte ska låta proffstyckare styra den allmänna opinionen. I min drömvärld så är journalistiken objektiv och inte fostrande. Journalism ska inte handla om pekpinnar från makten utan om information så att individen själv kan dra sina slutsatser.

Nåja, efter denna programförklaring om varför jag skriver som jag skriver, så ska jag komma till hur man manipulerar massan med ord.

CAIR är en islamorganisation som företräder en del muslimer. Dessa har föreslagit att man inte ska förknippa terror med muslimer och islam genom att media unisont slutar använda ordet ”islamist” på muslimer som gör andra människor illa genom sina mord och sin islamska terror. Det ger nämligen en dålig bild av religionen islam. De anser att alla andra människor, ickemuslimer, tror att alla muslimer är likadana om islamskt motiverad terror förknippas med islam och muslimer genom ordet som har ”islam” inbäddat.

De anser att bara de som själva kallar sig islamister ska benämnas som sådana. Det blir lite märkligt om man inte skulle särbehandla just islam på detta sättet. Ponera att journalister och liknande slutade kalla dem som har en annan åsikt i t.ex. invandringsfrågan  för ”nazister” , ”rasister” ”främlingsfientlga” och  ”islamofober” enligt den tanken att bara de som själva definierar sig som ”nazister” , ”rasister” ”främlingsfientlga” och ”islamofober” skulle kallas det.

Jag kan ju tycka att muslimska organisationer som CAIR, MMRK, Islamska förbundet, unga muslimer som bor i Sverige (SUM) logiskt sett borde tala om för dessa galna ”muslimer” som säger sig vara muslimer att de ska sluta kalla sig muslimer då de enligt CAIR har vantolkat islam å det grövsta. De har ju tolkat islam som sk ”islamofober” gör. Ska man tro muslimorganisationer så har ju inte halshuggningar, terror och självmord någonting med Islam att göra. Islam lär inte ut att sånt skulle vara ok.

Men istället vill de att islamister (i den negativa bemärkelsen) ska betraktas som vilka muslimer som helst. Vad handlar det om?

Samma sak har ju hänt med ordet ”lllegal” som i media har förvandlats till ”papperslös”. Alla dessa eufemismer har naturligtvis ett propagandistiskt syfte. ”Illegal invandrare” alltså en person som enligt lagen inte längre får befinna sig någonstans låter inte så bra och man tror att agendan man själv har riskerar att urholkas om man kallar en spade för en spade. Kallar man en spade för en spade så tror ju naturligtvis folk att en spade är en spade. Så man hittar på nya ord. Om nu media får för sig att en spade är någonting dåligt och negativt så blir en spade  ”träpinne med lite metall på”

Vi har ju ”ensamkommande barn” som ett annat lustigt exempel. ”Ungdomar” är ett ord som tidigare använts. Men tydligen fick man inte det gehör från massan som man önskade, så man bestämde att man skulle kalla dem för ”barn” istället. Ordet ”barn” har en mer känsloladdad betydelse än ”ungdomar”. Det kommer nämligen inte så många ”barn” i traditionell och allmänt accepterad bemärkelse (dvs 0 till 14-15 år) Kommer det öht. några i ensamkommande i den ålderskategorin? Det här med barn vs vuxen i Sverige är i sig ett intressant ämne, men nu har jag varit långrandig nog så jag tar det en annan gång.

 

2 svar to “Vad betyder ord? Kan man manipulera med dem?”

  1. Pica pica Says:

    Jag tror (och hoppas) att många svenskar idag ser igenom den ”objektiva” nyhetsrapporteringen. Dels har vi fortfarande en muntlig kommunikation bland de som bor i området där den senaste händelsen inträffade och dels börjar media att behandla oss nedvärderande i sitt fostrande. Allt för många ”experter” har fått allt mer utrymme i diverse media för att tala om för oss vad som är rätt att tycka. Vi får också fler och fler exempel på hus folk som inte lyder och därmed har rätt åsikt blir utfrusna, ja t o m avskedade. Lite jävlar anamma och civil olydnad dyker också upp här och där. Det innebär att tyckareliten får det allt snärjigare med att springa runt och släcka eldar. I detta brandmansjobb brukar av och till visiret ramla av och blotta sanningen.

  2. Varg i Veum Says:

    Jag tror också att fler och fler börjar inse ”elitens” makt over massans sinnen.


Lämna en kommentar