Vad är fel med ”kulturrasism” egentligen?

Det torde vara bekant för den frekvente läsaren av bloggen att jag bekänner mig till den nya definitionen av ”rasist”. Jag är nämligen en sk ”kulturrasist”. Jag anser att vissa kulturer är bättre än andra, särskilt när de ”sämre” kulturerna sprider sig till miljöer som inte är naturliga för kulturen. Kulturer utvecklas som bekant i en kontext.

Äntligen har jag hittat en lite mer bildad ”kulturrasist” som beskriver hur kulturer formar individer. Det som såna som kallar sig antirasister verkar ha svårt för att förstå att en kultur formar individer så att vissa speciella uttryck i kulturen blir sannolikare, istället verkar de tro att om man ”hatar” en kultur så hatar man alla individer i den. Förmodligen en stor förklaring till varför kontrarasister blir så känslosamma när folk inte håller med deras problembeskrivning.

Är det inte lite lustigt att inte sällan hatar kontrarasister det som ”USA står för” eller det ”väst står för” med sin kolonialism och ”utsugning” av ditten och datten. Undrar om de är medvetna om att de därmed hatar en kultur på samma sätt som jag ”hatar” MENA-kulturen som importeras? Då, när såna som inbillar sig att de är ”medmänskligare” än andra är kulturrasister tycks ”kulturrasism” vara rätt, det gäller bara att man hatar rätt kultur.

Hursomhelst så blir denna professor hatad för att han ”hatar” alla muslimer som finns, funnits och kommer att finnas, alltså varenda liten individ som är ”muslim” för detta tal:

 

Lämna en kommentar