Vad är en ”CIS-person”?

Jag misstänker att detta epitet är okänt för de allra flesta människor som har fullt upp i livet med att leva. Så låt oss titta in hos RFSL och se vad de säger, de har liksom koll. De är ju som experter på att kategorisera folk och dela upp dem olika fack beroende på vilken social konstruktion de identifierar sig själva som:

Cis-person

En person vars juridiska kön, biologiska kön, könsidentitet och könsuttryck är linjärt, hänger ihop och alltid har hängt ihop enligt normen. Exempelvis en person som föds med penis, ser sig själv som kille och har könet man registrerat som kön i folkbokföringen. Ordet rör könsidentitet och könsuttryck och har ingenting med sexuell läggning att göra. Cis är latin för ”på samma sida”.

En annan sak, från samma sida, som man kan fundera över när knallkorkar smäller runtomkring dig med sina rasistkonspirationer:

Att själv identifiera och definiera sig

Var och en har rätt att själv bestämma hur man vill identifiera sig. Ingen utomstående kan sätta en etikett såsom ”blabla”, ”blabla” eller ”blabla” på någon utan att den personen själv kallar sig för det.

Har de rätt att sätta den etiketten på dig? Enligt deras egen logik alltså?

5 svar to “Vad är en ”CIS-person”?”

  1. Malte Skogsnäs Says:

    Jag är jag och ingenting annat.

  2. Varg i Veum Says:

    Det är bara vad du tror Malte. Jag antar att du är ”vit” Jag antar att du är svensk, jag antar att du är man. Då har du inte rätt att definiera dig själv! Du är det epitet de bestämmer. Normen vet alltid bäst vetdu… 😉

  3. Malte Skogsnäs Says:

    Vilken klass, läggning och funktion tillhör jag då?

  4. Pica pica Says:

    Jag undrar vilka det är som har kvalificerat sig (och hur) till att etikettera folk? Har vi inte blivit tillsagda av PK-maffian att inte göra så eller dela upp folk i olika kategorier?

    Vissa människor har inget att sysselsätta sig med.

  5. Argus Says:

    Ytterligare ett sätt att försöka förminska andra för att göra sig själv större. Det är rejält synd om dessa identitetslösa personer som högst troligt har hela alfabetet till råga på allt men det ger dem inte rätt att trakassera andra.


Lämna en kommentar