Rasism i godhetens tjänst.

Jag läste en intressant uppsats av en Jassim Ahmadi. Jassim ger sig på att undersöka om Sverigedemokraterna är rasister. Jassim säger att h*n ville även utsätta sina egna tankar om SD för en kritisk prövning som motiv till att skriva denna uppsats. I början redogör h*n för olika begrepp och hur SD betraktas i allmänhet, media och andra politiska partier. Uppsatsen bygger på ren textanalys, dvs h*n har läst böcker mot och om SD, intervjuer med ledande Sverigedemokrater och SDs paritprogram som finns på nätet.

När man läser den så slås man direkt av att det inte är så mycket kritik av egna tankar utan mer en bekräftelse på vad h*n tänkt om SD tidigare och att h*n letar efter det som bekräftar den förutfattade synen. Jassim tolkar alla texter h*n läser utefter det filter h*n skapat redan innan. Föga förvånande kommer Jassim fram till att de är rasister. Dock inte biologiska sådana utan kulturella och religiösa rasister. Rasism är ju som bekant ett begrepp som är bekvämt att använda mot allt som man inte tycker om.

Kort sagt kan man säga att Jassim delar den ”tanketeknik” som h*n påstår att Sverigedemokraterna har. Jassims bild av Sverigedemokraterna består av att Sverigedemokraterdelar upp människor och ideologier, kulturer, religioner, människor i bättre och sämre. Enda skillnaden är att Sverigedemokraterna anser att muslimer är ungefär det som Jassim anser att Sverigedemokrater är. Jassim och andra ”anti” rasister gör likadant. Det är bara objektet som skiljer, inte tankevärlden. Jag antar att Jassim anser sig vara en ”anti rasist” och det är h*n säkert, om man nu anser att makten är den som har rätt att definiera vad som är rasism och därmed rätt att smeta detta, (i syfte att förolämpa, förminska, stigmatisera), epitet på dem som är ”dom” i ”vi och dom”. Jassim delar denna världsbild. I mina ögon blir då skillnaden mellan dem Jassim kallar rasister och Jassim obefintlig.

Publicerat i hycklare. 10 Comments »

10 svar to “Rasism i godhetens tjänst.”

  1. Tom Alberts Says:

    Han deklarerar klart och tydligt sin personliga syn på SD. Det är ju bara en uppsats på 15 poäng och jag tycker den är helt ok.
    Hade jag varit hans handledare hade jag nog krävt en mer förutsättningslös analys.

    Dina resonemang om PK, rasism, vänster, feminism har jag oftast svårt att förstå.

  2. Varg i Veum Says:

    Jo, jag har förstått att du har det. Vad jag säger i grunden bakom alla ord är att sk ”anti” rasister inte står ett dugg högre på den moraliska trappan än vilken ”icke anti” rasist som helst gör. Att de hycklar. De överflödiga orden är där jag förklarar hur och varför jag anser att de gör det. Och först när den insikten finner rot hos massan kan man få en vuxen diskussion om problemen.

    Det blir som lite tråkig(are?) 😉 blogg om jag bara skriver ett ord i varje inlägg jag gör (dvs ”Hycklare”)

  3. Olli Rein Says:

    Jag har ingen svårighet att följa ditt spår vargen, men det kanske kräver en viss intelligens. Alla har tyvärr inte den intelligensen.

  4. Jassim Ahmadi Says:

    Hej. Fint att ni har tagit er tiden att läsa uppsatsen. Jag är mycket starkt övertygad om att ni anser att alla människor är av samma värde och att ingen annan människa eller grupp av människor har rätt att diskriminera eller förtrycka en annan människa eller grupp, utan att alla borde respektera varandra och acceptera skillnaderna sinsemellan. Detta är det enda som jag försöker förmeddla med uppsatsen om Sverigedemokraterna. Det handlar inte direkt om partiet i sig eller enstaka personligheter. Växer det fram idag ett parti med exempelvis namnet ”shariapartiet” som skiljer mellan grupper och människor och får andra att framstå som mindre bra så kommer jag definitivt vara emot det.

    Det handlar om att tänka utanför ramarna och förstå helheten, därav titeln ””MAN IS EITHER YOUR BROTHER IN RELIGION OR YOUR BROTHER IN HUMANITY” – IMAM ALI (A.S)

    Låt oss tillsammans jobba för mänsklighetens utveckling och inte det motsatta.

    Tack.

  5. Varg i Veum Says:

    Tack för att du tog dig tid att kommentera Jassim. Jag förstår hur du tänker, men min poäng är just detta, att man uppnår inte det du vill genom att behandla oliktänkare på samma stigmatiserande och uteslutande sätt som man anklagar t.ex. SDare för. Jag kan inte se att det på något sätt är att ”tänka utanför boxen”
    Jag ser din uppsats som en i raden av dessa tankar som studsar omkring inne i boxen. Den tillför definitivt inte någonting till samarbetet du efterlyser.

  6. Jassim Ahmadi Says:

    Okej, fantastisk kommentar. Kan förstå hur en sådan uppsats istället kan se ut för att åstadkomma det vi båda vill, alltså förstå och acceptera varandra. Kom att tänka på att kränka eller stigmatisera andra är inget vi borde acceptera. Utan det är något som borde lyftas fram och diskuteras, något som jag i min personliga åsikt anser mig göra i min uppsats. Men jag är öppen för förslag, det är inte vems lösning som är bäst, utan att vi faktiskt hittar en lösning 🙂

    Tack

  7. Jassim Ahmadi Says:

    Kan du föreslå hur en sådan uppsats..*

  8. Varg i Veum Says:

    Då är vi överens 🙂 Man må tycka vad man vill om SDs politik, men att stigmatisera individer så som görs idag funkar lika dåligt som att stigmatisera t.ex. alla muslimer. Det är ett sorts skamtänkande som jag fram tills ganska nyligen faktiskt trodde dog ut på 1800-talet typ…
    En människa bör dömas efter sina handlingar, inte tankar.

  9. Varg i Veum Says:

    En uppsats bör vara helt utan personliga värderingar om objektet för uppsatsen. Problematiserande av alla sidor av det man tar upp. För objektivitetens skull. Det må bli tråkigt och torrt att läsa, men en uppsats är inte detsamma som en blogg, den ska ha vetenskaplig relevans. När man studerar någonting vetenskapligt så gör man det ur alla möjliga synvinklar.

  10. Jassim Ahmadi Says:

    Mycket riktigt, detta är en uppsats som är granskad av en examinator som är utbildad i det. Denne är inte samma person som har handlett uppsatsen. Du har säkert erfarenhet av att skriva ett examensarbete på högskolenivå, så du vet nog vad jag menar. Hade uppsatsen varit personlig hade den inte fått publiceras.

    Tack ska ni ha.


Lämna en kommentar