EXPOs ”Tankegods” ligger väldigt nära Counterjihadismens….

Expobloggaren Daniel Poohl utbrister triumferande att det visst går att kritisera radikal islamism utan att bli kallad rasist. Det låter det… tänk så fel alla andra rasister har haft. De har bara inbillat sig att EXPO och dess svans kallat dem rasister när de kritiserat människofientliga yttringar inom islam. Det är inte alltid bloggarna på EXPO kallar alla för rasister just, det finns andra epitet man kan variera sig med när man vill stigmatisera. Då EXPO är en av de första som slänger sig med epitet avsedda att ”missakta” så är det väl inte konstigt att Poohl inte blivit kallad rasist än? Det är också ganska fantastiskt ovanligt att EXPObloggen kritiserar andra än SD och såna som de kallar ”högerextrema” , så det är nog en chock för många än så länge. Men fortstätt med er kritiska granskning, så får vi se vad som händer när den första chocken lagt sig 😉

Ta det här med Breivik, EXPObloggarna var ju de första att klumpa ihop alla som ”delade tankegods” med Breivik som sk ”högerextrema” Undrar om Poohl menar på samma sätt som han och EXPO delar tankegods med Robert Spencer och den sk ”counterjihadrörelsen” ? nu när de börjat ”granska” extremismen som baseras på religionen Islam.

Som ni nu förhoppningsvis märker så använde jag mig av samma slags ”guilt by association” -teknik som såna som de på EXPO sysslar med. Som de lever på. Egentligen tycker jag inte alls det är någonting konstigt med att EXPO delar tankegods inom counterjihadrörelsen. Det är fullständigt normalt att på alla sätt bekämpa/informera om religiös fanatism och galenskap.

11 svar to “EXPOs ”Tankegods” ligger väldigt nära Counterjihadismens….”

  1. Lise-Lotte Says:

    Tack vargen för att du upplyser oss! Vissa saker går helt enkelt ”en” förbi. Rasist lär vi bli kallade tills den dag Tahir organisationens stämma börjar höras ljudligt i media. Kanske men bara kanske kan antirasisterna förstå vilka som är de verkliga rasisterna

  2. Pica pica Says:

    Nu kom det! Jag har undrat hur EXPO, politiker mfl skulle få till det när de tvingas bli lite mer specifika och realistiska. ”Guilt by association” har många gånger använts när fakta saknats. Denna skambeläggelse har helt klart använts som munkavle på människor som velat ha en öppen debatt.

  3. Varg i Veum Says:

    Det där med ”tankegods” är ett knep som EXPO och dess svans använder för att stigmatisera. Bygger på Guilt by association och simpel logik. Breivik tycker inte om invandring – du tycker inte om för stor invandring. Alltså: du delar Breiviks ”tankegods” EXPO & CO ser en koppling tacksam att utnyttja i deras propaganda. Det är väldigt simpelt debattknep. Ta bara den minsta gemensamma nämnaren och du kan knyta ihop alla sorts ”tankegods” till vad du vill.

    Det som är komiskt är ju att EXPO och liknande gör precis som dem de pekar finger åt. Exakt så gör de få som genuint har fobi för alla muslimer t.ex.

  4. navigare Says:

    ”gjorde jag mål???”
    Ingen aning, bevakar inte gärdsgårdsserien.
    Det har dykt upp en term som ibland stavas contrajihadism, ibland counterjihadism. Vete tusan vad det betyder men att döma av vilka som är förtjusta i uttrycket så är det huvudsakligen personer som är negativa till Israel (judar) och det används då som ett pejorativ. Det skulle alltså vara negativt att motarbeta det våld och den terrorism som har sina rötter i islam och koranläsning m m. Allt förstås enl principen att min fiendes fiende är min vän. Vi kan se dessa figurer sprida sitt budskap i kommentarsfälten och det handlar hela tiden om att judar ligger bakom all subversiv verksamhet i länder jorden runt och naturligtvis i Sverige. Uttryck som ‘utvalda folket’, ‘sionism’, ‘okränkbara’, m m far runt som kulor i ett flipperspel.
    Det finns dock samhällsomstörtare som kvinnan i Paidea-videon och dessa skall naturligtvis uppmärksammas utan att det för den skull kan kallas antisemitism.

  5. Varg i Veum Says:

    Du får det se som ”mål” om du vill, jag lät bli att svara för att ditt följande inlägg inte tillförde någonting som jag skulle kunna svara på med annat än det jag skrivit tidigare. Jag skulle kunna skriva samma sak igen och formulera det annorlunda, men det skulle inte föra diskussionen framåt som jag ser det.

  6. Varg i Veum Says:

    Counterjihadism betyder som jag ser det att man vill motverka de sjuka delarna av islam. Hos de som lider av fobi mot islamofober är betydelsen att dem som de kallar det hatar och vill utrota alla individuella muslimer som funnits, finns och kommer att finnas.

  7. navigare Says:

    @carinxllbloggen
    Tack så mycket! Om du sedan vill veta vad borrelia är så kan du t ex använda dig av bifogad länk. Till att börja med är det en fästingsburen sjukdom som blir allt vanligare (till er andra; jag gör en Calle Bildt här)
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Borrelia
    Länken kommer från något som heter Wikipedia förstår du och där kan du lära dig mycket mer än du fick lära dig i folkskolan.

  8. navigare Says:

    ”….motverka de sjuka delarna av islam.” ?
    Hm, kan just undra vad du menar? Eller annorlunda uttryckt, hur ser de ‘friska’ delarna ut?
    Blev lite frågetecken men orka med det.

  9. Varg i Veum Says:

    @navigare. Jag tror faktiskt att alla inte tolkar någonting likadant, inte ens islam. Jag har tidigare påpekat att religion är till för att tolkas (och gudarna ska veta att de tolkas hejvillt och precis som man själv vill 😉 ) så rent logiskt sett så måste det finnas det människor som tolkar den medmänskligt också, dvs såna som förstår att deras religion gäller för dem som individer i deras egna huvuden, inte några andra, och alldeles nåt fantastikt särskilt inte såna som inte tror på samma saker. Dessa väljer att tolka bort perversionerna ur religionen för att anpassa den till dagens mentala klimat.

    Apropå det här med att tro. Det finns ju såna som hävdar att vetenskapen är en ”tro” precis som religionen. Till dessa skulle jag vilja ge tipset och utmana den vetenskapliga ”tron” om gravitationen t.ex. och hoppa från en skyskrapa. Jag ”tror” till skillnad från utmanandet av religiös tro att man lär få svar på om det här med vetenskap bara var en ”tro” ganska handfast. 😉

  10. Navigare Says:

    @carinxllbloggen
    Hehe, fortsätt gärna tro att har ‘sårat’ mig. Jag ger härmed Vargen lov att för dig berätta om jag skrivit under annat namn än Navigare. Det verkar som om du inte riktigt har koll på läget. Förklara gärna vad stenar och folkskola kommer ifrån? Har du anklagat någon för att vistas under stenar och sakna utbildning efter folkskolan?

  11. dieta Says:

    Ta det här med Breivik, EXPObloggarna var ju de första att klumpa ihop alla som ”delade tankegods” med Breivik som sk “högerextrema” Undrar om Poohl menar på samma sätt som han och EXPO delar tankegods med Robert Spencer och den sk ”counterjihadrörelsen” ? nu när de börjat ”granska” extremismen som baseras på religionen Islam.


Lämna en kommentar