Vad är ”högerextremism”?

I debatten som nu uppkommit efter osloterrorn så har ordet ”högerextremism” flygit som komockor i luften än mer än tidigare. Så jag känner att det är dags att problematisera normen igen.

Kommunistbloggar och media är ju snara med att kasta ur sig epitetet som detta, och ”islamofobi” ”rasism” och ”främlingsfientlig” mot allt och alla som inte håller med dem. Är det någon som vet vad som menas med det ordet? I fråga om detta ord är jag lika förlorad som en PK är om vad som är svenskt trots att jag kollat på wikipedia och NE för att försöka förstå psykologin bakom användandet av ordet.. Jag vet att det är ett ord som är lika enkelt och accepterat som ”islamofob” och ”rasist” att använda. Man kan ge en svepande generaliserande beteckning mot de som inte tycker som en själv om man är av den ”rätta” åsikten som alla ska ha utan att bli anklagad för fördomar eller ”rasism” (jo, faktiskt är man nuförtiden rasist om man tycker att en åsikt, en livsstil, religion eller kultur är bra (så som man uppfattar den egna)  eller dålig!), men det skulle vara intressant och få veta hur en som är så snabb med att svinga ordet definierar det. Har frågat det på en del kommunistbloggar och även en liberal sådan, men antingen blir man inte publicerad, för att man är rasistisk eller nåt eller så väljer bloggaren att inte svara. Det får mig misstänka att mitt problematiserande av normer är obehagligt och man har inget svar som inte skulle avslöja hycklandet man håller på med.

Jag misstänker att jag som hänger på ”högerextrema” sajter som PI och Flashback  är en sådan bara av det faktum att jag gör det, eftersom det upprepas så ofta. Sen att jag läser kommunistiska bloggar, tidningar och forum är väl av mindre betydelse misstänker jag. Men notera att oftast så är individen som uttrycker en åsikt som t.ex. en kommunist uppfattar som högerextrem en ”högerextremist” (de som läser PI mao) Den som söker mångfald i åsikter kan nog hålla med om att kommunistbloggar inte är mycket bättre än den ”sfären” som de påstår sig ”kritisera”.

För att definiera någonting som extremt så bör man ha en måttstock varifrån man börjar mäta. Var börjar man mäta? Är det från extremvänstern eller vänstern? Eller är det ifrån ”mitten”? ”Högerextremist” är ett lika vitt begrepp (och fördom) som ”Invandrare” eller ”muslimer” , men ändå är det aldrig någon åsiktsextremist (jag vill också få in extremist nånstans som adjektiv 😉 )som ifrågasätter dessa dubbla måttstockar. Fast å andra sidan så vore han ju inte en åsiktsextremist som anser att bara godkända åsikter får framföras om han vidgade sitt sinne såpass att han erkände att tillvaron kanske inte är så enkel som han vill göra den.